Speciaal doktersattest vereist?

Iris_1978
Topic Starter

Speciaal doktersattest vereist?

#1 , 18 sep 2007 12:32

Beste,

Ik werk bij de NMBS waar speciale documenten gehanteerd worden voor arbeidsongeschiktheid door ziekte. Helaas genoeg heb ik daar toen ik ziek was niet aan gedacht om dit mee te nemen, met als gevolg dat mijn geneesheer me het standaard formulier meegaf.

Vergeten kan altijd natuurlijk. Heb het NMBS-formulier aangevuld en alsnog meegestuurd naar de werkgever. Nu krijg ik net een formulier terug om te tekenen waarin meegedeeld wordt dat mijn ziekteverlof niet erkend wordt omdat er geen getuigschrift A111 (het NMBS-formulier dus) werd meegestuurd.

Kan dit zomaar? Geld een doktersattest niet sowieso als bewijs van ziekte? Moet ik dit zonder meer ondertekenen? Ik vind dit toch maar een bizarre toestand. Het is nu niet dat ik mijn werkgever even wou oplichten door dat documentje te vergeten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 18 sep 2007 13:34

Hey Iris

Wij hebben in het onderwijs daar ook speciale documenten voor. Ook ik ben die al wel eens vergeten, maar dan reed ik gewoon nog eens terug naar die geneesheer om het juiste formulier in te laten vullen. Eigen schuld, dikke bult, dus zelf twee keer rijden.

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat zulke dingen behoren tot de regels van het bedrijf (CAO of zo?) en dat ze u dat dus zeker wel mogen weigeren. Als ergens duidelijk gestipuleerd staat dat u deze formaliteit moet in orde brengen bij ziekte, moet u dat ook doen.

Misschien dat een jurist dit kan tegenspreken/bevestigen?

Iris_1978
Topic Starter

#3 , 18 sep 2007 14:45

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad wel idioot om zoiets te vergeten natuurlijk. Maar los van dat feit vraag ik me toch af of je een standaard doktersattest als werkgever zomaar naast je neer kan leggen. Me dunkt dat dat toch ook wel enige bewijskracht heeft om een ziekte aan te tonen.

Vind het nogal een drastische maatregel om iemand meteen 'ongewettigd afwezig' te zetten. Ongewettigd afwezig, mét geldig doktersattest, dat strookt bij mij toch niet goed...

Reclame

Terug naar “Andere”