Ik weet niet exact waar deze vraag thuis hoort. Dus mijn excuses als ze niet op de juiste plaats staat.
Ik hoop toch dat ik reacties mag verwachten.
Na 17 jaar op dezelfde werkplek, wel op verschillende afdelingen, ben ik ontslagen.
Ik was de laatste jaren veel afwezig geweest door (ernstige)ziekte en mocht maar max 5 uur per dag werken van de behandelende geneesheer.
Het grootste probleem was dat ik maandag een hele dag werkte en vrijdag niet en dat mijn collega (die net andersom werkte) haar uren niet -voor onbepaalde tijd- wou opsplitsen.
Dat gaf wat spanning.
Uiteindelijk heeft men mij ontslagen officieel wegens reorganisatie van de Dienst.
Dit is nu 3 jaar geleden.
Ondertussen heb ik enkele vervangingen gedaan maar daar blijft het bij.
Ik wil echt wel graag terug aan het werk en solliciteer als zot maar meestal met negatief resultaat.
Nu was ik laatst toch uitgenodigd op een sollicitatiegesprek. Aan de telefoon vroeg de potentiële werkgever me waarom ik na zoveel jaren ontslagen was.
Ik vertel hem dat op mij C4 reorganisatie staat ik maar dat de vermoedelijk oorzaak was dat ik teveel afwezig geweest was door ziekte.
Toen ik de dag later op gesprek ging vertelde de potentiële werkgever dat hij contact had genomen met mijn vorige werkgever.
Geen probleem vond ik. Maar toen kreeg ik te horen dat die gezegd had dat ik zelf ontslag had genomen, dat men mij een andere job had aangeboden en dat ik die geweigerd had en dat ik in conflict lag met mijn Chef. Ik heb dat proberen te weerleggen maar het gesprek was snel afgelopen. Toen ik later op de dag de personeelsverantwoordelijke aan de lijn had kreeg ik te horen dat dat een misverstand moest zijn, dat men contact wou opnemen met de potentiële werkgever om alles uit te leggen enz... Maar dat was toch al te laat.
Naderhand ging een lichtje branden dat ik bij een vorig gesprek met een andere potentiële werkgever ook steeds de vraag kreeg wat er was misgelopen en of ik geen problemen had gehad met mijn chef. Ik vermoed dat men toen ook contact opgenomen had met de vorige werkgever. En die indruk krijg ik meer en meer als ik al eens op gesprek kan komen.
Ik heb ook van een ex-collega (waar ik naderhand een vervanging heb gedaan) gehoord dat men negatieve en foutieve informatie had doorgegeven toen mijn toenmalige baas hen heeft opgebeld.
Kan ik hier iets tegen ondernemen? Want als dat zo blijft doorgaan vind ik helemaal geen werk en dat zou ik jammer vinden.