Feestdagen

moekske
Topic Starter

Feestdagen

#1 , 06 okt 2013 09:39

Hallo

Misschien is dit een stomme vraag, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe het nu allemaal zit.

Ik werk fulltime als bediende. Op woensdagmiddag ben ik vrij omdat ik zaterdag in de voormiddag moet werken.
Nu was mijn vraag: stel dat een feestdag op een zaterdag valt: dit is een dag dat ik dus werk maar anderen zijn vrij (er zijn maar enkele mensen die op zaterdag werken in de onderneming). De andere krijgen dan die zaterdag gecompenseerd op een andere dag omdat ze sowieso vrij zijn die dag. Ikzelf krijg dan de zaterdag voormiddag wel vrij omdat het een feestdag is maar eigenlijk krijg ik dan maar 3,5 u vrij i.p.v. de 8 uren die de anderen mogen opnemen op een andere dag. Is dit niet vreemd? Is het niet zo dat ik én die zaterdagochtend vrij krijg (de feestdag zelf) en nog recht heb op 4,5 u verlof de ik op een andere dag mag opnemen?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2013 10:22

kan u eens meedelen wat er in het arbeidsreglement staat inzake feestdagen en vervangdagen

inhaalrust moet volgens art 11 wet 4/1/1974 binnen de 6 weken worden genomen en volgens art 14 heb je dan recht op loon
maar hier kan van worden afgeweken

Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.