Feestdagen

moekske
Topic Starter

Feestdagen

#1 , 06 okt 2013 09:39

Hallo

Misschien is dit een stomme vraag, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe het nu allemaal zit.

Ik werk fulltime als bediende. Op woensdagmiddag ben ik vrij omdat ik zaterdag in de voormiddag moet werken.
Nu was mijn vraag: stel dat een feestdag op een zaterdag valt: dit is een dag dat ik dus werk maar anderen zijn vrij (er zijn maar enkele mensen die op zaterdag werken in de onderneming). De andere krijgen dan die zaterdag gecompenseerd op een andere dag omdat ze sowieso vrij zijn die dag. Ikzelf krijg dan de zaterdag voormiddag wel vrij omdat het een feestdag is maar eigenlijk krijg ik dan maar 3,5 u vrij i.p.v. de 8 uren die de anderen mogen opnemen op een andere dag. Is dit niet vreemd? Is het niet zo dat ik én die zaterdagochtend vrij krijg (de feestdag zelf) en nog recht heb op 4,5 u verlof de ik op een andere dag mag opnemen?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2013 10:22

kan u eens meedelen wat er in het arbeidsreglement staat inzake feestdagen en vervangdagen

inhaalrust moet volgens art 11 wet 4/1/1974 binnen de 6 weken worden genomen en volgens art 14 heb je dan recht op loon
maar hier kan van worden afgeweken

Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
De Koning kan een andere regeling voor inhaalrust dan die bepaald in het tweede lid voorschrijven. Hij mag evenwel de daarin voorziene duur van de inhaalrust niet wijzigen, tenzij om deze vast te stellen op de werkelijke duur van de verrichte arbeid.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
In het geval waarin de inhaalrust niet tijdens bovenvermelde periode kan verleend worden, hetzij ingevolge de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, zo het de bij artikel 1, eerste lid, bedoelde werknemers betreft, hetzij ingevolge de tijdelijke gevolgen van een geval van overmacht, zo het de bij artikel 1, tweede lid, 1°, bedoelde werknemers betreft, wordt zij toegekend binnen de zes weken welke respectievelijk op de verdwijning van de schorsingsoorzaken of op het einde van de tijdelijke gevolgen van het geval van overmacht volgen.
Indien een opzeggingstermijn tijdens de voormelde periodes loopt, moet de inhaalrust worden toegekend vóór het verstrijken van die termijn.

Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.
Dit loon is eveneens verschuldigd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor

#3 , 08 okt 2013 08:56

“Art.4.De werknemer mag tijdens tien feestdagen per jaar niet tewerkgesteld worden...”(4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen).

‘stel dat een feestdag op een zaterdag valt: dit is een dag dat ik dus werk’

Indien u die dag niet tewerkgesteld werd dan is voornoemd art.4 in acht genomen.

“Art.6.Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.”(4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen).

Zaterdag is voor u geen gewone inactiviteitsdag zodat mijns inziens geen vervanging vereist is.

Vergelijk : ‘De werknemer met een onvolledige dienstbetrekking die op een dag, vastgesteld ter vervanging van een feestdag die met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wegens de aard van zijn dienstbetrekking normaal geen arbeid verricht, heeft geen aanspraak op een andere vervangingsdag‘(Cass.22 september 1980,R.W.1980-81,1259).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”