FREE LANCE WERK TIJDENS DE WERKUREN? KAN DIT ?

RON
Topic Starter

FREE LANCE WERK TIJDENS DE WERKUREN? KAN DIT ?

#1 , 20 okt 2006 15:05

Hallo,

ik ben werkzaam in een organisatie. Volgende situatie doet zich voor : een collega van mij heeft een free-lance opdracht aanvaard waarmee ze dus wat kan bijverdienen. Nu vraagt ze aan de werkgever of dit kan meegeteld worden als werkuren gezien de free-lance opdracht van ver iets te maken heeft met de doelstelling van de organisatie. Eigenlijk wil ze dus gaan bijverdienen op haar loon binnen de werkuren van de organisatie. De werkgever is geneigd hierin mee te gaan. Kan dit zomaar arbeidsrechterlijk en is dit dan geen discriminatie naar de andere werknemers? Ik voel mij hierdoor onrechtvaardig behandeld en vind dit eigenlijk niet kunnen. Wat moet ik doen ? Dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 20 okt 2006 16:32

Opnieuw (zoals bij je vorige vraag) lijkt mij dit een zaak van je werkgever te zijn. Als wat je collega doet als freelancer inderdaad te maken heeft met haar werk binnen jullie organisatie, kan je baas het m.i. bekijken als extra werkervaring die je collega op die manier opdoet. Er worden in de prive toch vaker uren betaald die je niet effectief presteert maar waarin je bv. een cursus volgt die het bedrijf uiteindelijk ten goede kan komen? Er zijn zelfs heel wat bedrijven die de kosten voor de cursus erbovenop betalen, dus ik persoonlijk zie geen graten in wat jij hier neerschrijft. Ik zou zo zeggen: zoek zelf ook zo'n activiteit :-)

djanodive

#3 , 13 apr 2008 21:52

Als die persoon inderdaad maar 6 uur voor de firma zelf moet werken en daarna vb 2 uur een free-lance opdracht uitvoert, terwijl ze voor die extra opdracht betaald word door iemand anders, en terwijl ze die twee extra uren niet moet presteren, maar wel betaald wordt door jouw baas, dan vind ik dit er wel over. Dit kan ook niet voor mij.

Maar als de baas die 6 uur betaald en die 2 uur extra, zonder dat die persoon nog eens extra betaald word door iemand anders (de klant van haarzelf dan), dan is dit ok voor mij.

Maar zoals gezegd, wat moet je eraan doen en is het dan niet beter om zelf ook zoiets te zoeken? In het tweede geval uiteraard.

Reclame

Terug naar “Andere”