Indien men op zoek is naar alle gegevens, documenten en andere stukken die er ontstaan zijn tijdens een arbeidsrelatie, zou men wettelijk gezien het personeelsdossier moeten mogen/kunnen inkijken. In dit geval argumenteert de werkgever dat deze geen personeelsdossier bijgehouden heeft, aangezien dit in België niet wettelijk verplicht is.
- Kan een werkgever inderdaad gewoon zomaar zeggen "hier doe ik niet aan mee"? Vooral wanneer er wel degelijk arbeidsdocumenten zijn zoals arbeidsovereenkomsten, geregistreerde afwezigheden,....
In dit geval zijn deze zaken digitaal bewaard bij het externe sociaal secretariaat en zouden deze eenvoudig opgevraagd kunnen worden door de werkgever.
Voor een overzicht van prestaties, afwezigheden,... wordt er verwezen naar mijn loonbrieven die uiteraard wel heb gehad. Deze bevat echter geen specifieke data en brongegevens rondom de berekeningen en totalen die er op deze loonbrieven gebeuren. Intussen is gebleken dat er enkele zaken niet klopten en is het duidelijk dat dit alsook reeds in het verleden al het geval is. De werkgever wil in dit geval natuurlijk vermijden dat de volledige "schade" nagegaan zou kunnen worden.
In principe zou ik ook een verzoek tot inzage van de persoonsgegevens die de onderneming rondom mij verwerkt kunnen richten. Het is mij echter niet helemaal duidelijk wat de reikwijdte van dergelijk verzoek zou kunnen zijn:
- Vallen gegevens die opgeslagen zijn bij het sociale secretariaat (afwezigheidskalender, urenroosters,...) hier bijvoorbeeld ook onder?