Arbeidsrechten en plichten werkgever

Toonxyz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Arbeidsrechten en plichten werkgever

#1 , 09 okt 2023 14:24

Dag iedereen,

Ik heb een vraag i.v.m. het arbeidsrecht, en vooral onze rechten en de werkgever zijn plichten.

Mijn partner is vorige week gestart aan de eerste part-time werkweek.
De werkgever heeft echter niet zo veel pap gegeten van arbeidsrechten en plichten, voor zover ik als juridisch leek er iets van ken natuurlijk.

Zo heeft mijn partner 9u gewerkt, zonder pauze (lees: eet de lunch maar snel snel op tijdens het werken). Dit lijkt mij al een eerste inbreuk?
Daarnaast is er nog steeds geen contract getekend, maar we hebben wel alle afspraken op email staan. Dit lijkt me al de tweede inbreuk?
Op de laatste dag van de week is mijn partner in een chaotische situatie geplaatst, zonder enige toelichting of begeleiding, waardoor een paniek is ontstaan en mijn partner in paniek is vertrokken. Uiteraard is die laatste actie niet professioneel en heeft mijn partner schriftelijk via email excuses betuigd. Tot op heden, met het oog op de volgende werkdag die nu morgen zou zijn, is er nog steeds geen enkele reactie gekomen van de werkgever. Hoewel dit geen uiteraard geen inbreuk is van hun zijde, lijkt het me zéér raar?

Daarbovenop komt dat de organisatie toch niet zo koosjer (ethisch gezien) leek als we initieel dachten en is de zin om de tewerkstelling verder te laten gaan sowieso laag.

Uiteraard willen we dat de gewerkte dagen vergoed worden, maar als ze niet eens reageren?
Staan wij voldoende in ons recht om, indien het misloopt, via de arbeidsrechtbank te gaan?
En wat met de opzegtermijn? Online vind ik een periode van 1 week terug voor tewerkstellingen onder 1 maand.

Alvast bedankt voor de inzichten!

Reclame