Ik ben onlangs bij een nieuwe werkgever aan de slag gegaan. Ik heb reeds mijn contract onbepaalde duur maar ben nog in opleiding voor de functie.
Ik heb een mail ontvangen met de vraag om een scholingsbeding te ondertekenen als addendum aan mijn contract.
Nu staat daarin ook vermeld dat ik mij aan de bedragen moet houden indien mijn werkgever beslist de samenwerking te stoppen. Ik maak me helemaal geen zorgen maar ergens aan vasthangen wil niemand natuurlijk.
Ik heb eens wat opgezocht over de scholingsbeding en hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden, 1 daarvan is dat het jaarloon hoger dan 36.201€ moet zijn. Dit is niet het geval, dus is het in mijn ogen niet geldig/hebben ze het recht niet mij deze te laten tekenen.
Nu vroeg ik me af of ik deze gewoon kon tekenen en indien 't ooit zover zou moeten komen ze hier dan op te wijzen en deze niet als rechtsgeldig zou beschouwd worden? Ik zou 't liever zo doen ipv ze bovenstaande te zeggen en 't contract niet te tekenen mits conflicten in't begin van een overeenkomst nooit interessant zijn natuurlijk.
EDIT: Het beroep zit niet in de lijst van knelpuntberoepen/moeilijk in te vullen functies van de gewesten.