Familiaal verlof

Arka
Topic Starter

Familiaal verlof

#1 , 17 okt 2008 22:49

Beste,

Twee weken geleden werd mijn dochtertje (10 maanden) met spoed opgenomen in het ziekenhuis.
Ik verbleef er drie dagen bij haar.

Voor die drie dagen heb ik familiaal verlof aangevraagd mé doktersattest.
Vandaag werden drie dagen van mijn verlofsaldo afgehouden, zonder mij zelfs maar op de hoogte te brengen.

Naar mijn weten is familiaal verlof (of verlof om dringende reden een recht)?
Wat kan ik nu doen?
Die drie dagen heb ik echt wel nog nodig! Kan dit zomaar?

Alvast hartelijk dank,

Arka

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 18 okt 2008 09:27

Beste,

Wanneer je kind "onvoorzien" is gehospitaliseerd, is dit afwezigheid om dwingende redenen. Met een briefje van de dokter welke de situatie beschrijft, heb je dan recht op familiaal verlof , uw baas moet U voor die dagen geen loon betalen.

Wanneer de opname "te voorzien" was dien je vakantieverlof te nemen.

Mvg
Andy

Arka
Topic Starter

#3 , 18 okt 2008 11:35

Beste,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

De hospitalisatie was inderdaad onvoorzien ('s nachts met spoed opgenomen).
Ik heb ook een doktersattest binnengebracht.

En tóch heeft mijn werkgever de drie dagen van mijn saldo vakantieverlof afgehouden.
Dat hij mij voor die dagen geen loon uitbetaald, daar heb ik uiteraard geen enkel probleem mee, hiervan was ik ook op de hoogte toen ik het aanvroeg.

Wat moet ik hier nu mee doen.
Kan ik eisen van mijn werkgever dat hij mij die drie dagen verlof 'teruggeeft'?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Mvg,

Caroline

Reclame

dieke

#4 , 18 okt 2008 19:55

Beste Caroline

In welke sector werk jij? Ik meen dat dat belangrijk kan zijn om te weten op hoeveel dagen familaal (sociaal) verlof u heeft per burgerlijk jaar.

Zelf werk ik in het onderwijs en wij hebben recht op 4 zulke dagen per jaar.

Heeft u dit jaar reeds eerder sociaal verlof opgenomen?

Vaoke

#5 , 18 okt 2008 21:30

Ik vrees dat beide partijen e.a. op dit forum het een en ander fout beoordelen en in voorkomend geval ook fout toepassen.
Bij het invoeren van diene maatregel gebeurde het inderdaad dat men het max. aantal dagen (op jaarbasis) in één keer opnam.. niemand had evenwel oog voor de inhoudelijke bedoeling van deze dagen; ook niet de verantwoordelijken van de diensten H.R. zoals men dat tegenwoordig pleegt te noemen!
Kostenbeheer annex evaluaties hebben evenwel tot gevolg gehad dat dergelijke zaken alsom correcter worden toegepast; niet begripvolle chefs zouden de teveel opgenomen dagen (in één keer) evenzo kunnen beoordelen als een onwettige afwezigheid.
Inhoudelijk is het de bedoeling om de betrokken ouder.. in staat te stellen om een andere oplossing te zoeken vanaf bijv. de 2e werkdag; als beide ouders in dezelfde sector werken.. dan kan je al vermoeden wat er gaat gebeuren.. dit vereist dus pientere chefs etcetera.
Besluit: naar mijn oordeel heeft de begripvolle chef zich dan ook vergist.

Arka
Topic Starter

#6 , 19 okt 2008 09:33

Beste,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het is de 'policy' in ons bedrijf om geen familiaal verlof toe te staan indien er nog 'gewoon' wettelijk verlof open staat....

Dit zijn mijn eerste 3 dagen familiaal verlof van het jaar...

Mvg,

Arka

j.demoor

#7 , 19 okt 2008 11:49

“Art.2.§ 1. De werknemer heeft het recht om van het werk afwezig te zijn op grond van dwingende redenen. Deze afwezigheden worden niet bezoldigd behoudens andersluidende conventionele bepaling.§ 2. Onder dwingende reden moet worden verstaan elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voorzover de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.§ 3. Zijn in het bijzonder een dwingende reden in de zin en volgens de voorwaarden van paragraaf 2 :a) ziekte, ongeval of hospitalisatie overkomen aan :- een met de werknemer onder hetzelfde dak wonende persoon, zoals :...de descendent...Art.5.De werknemer die om een dwingende reden afwezig is, is ertoe gehouden de werkgever vooraf te verwittigen. Indien dit niet mogelijk is moet hij de werkgever zo spoedig mogelijk verwittigen.Art.8-9 Commentaar. De afwezigheidsdagen wegens dwingende redenen hebben het volgende statuut :- deze dagen worden niet bezoldigd;- de niet-gepresteerde arbeidsduur mag niet in aanmerking worden genomen als arbeidstijd;- het recht van afwezigheid impliceert evenwel dat de werknemer niet gedwongen mag worden de uren tijdens welke hij wegens dwingende redenen afwezig is geweest, op een ander tijdstip te presteren; een dergelijke regeling kan daarentegen wel in gemeen overleg tussen de werknemer en de werkgever worden overeengekomen;- deze afwezigheden mogen niet leiden tot een vermindering van de voordelen die prorata temporis in een overeenkomst zijn voorzien.”(19 DECEMBER 1989. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 45 van 19 december 1989 houdende invoering van een verlof om dwingende redenen).

Zie eventueel ook 11 OKTOBER 1991. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regelen voor de uitoefening van het recht op een verlof om dwingende reden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”