Korte situatieschets:
Werkgever stelt al sinds begin coronacrisis dat telewerk 'niet past binnen de bedrijfsfilosofie'.
Ikzelf ben door onderliggende aandoening risicopatiënt.
Wegens de stijgende cijfers in september, heb ik in de maand oktober al mijn resterend verlof opgenomen in de hoop dat de overheid wel tijdig maatregelen zou nemen. Niet dus.
Vlak voor ik opnieuw moest gaan werken (2/11) beslist de overheid alsnog om maatregelen te nemen. Werkgever roept echter het voltallige personeel (+-400pers) op om ter plaatse te werken. Iedereen krijgt (een dag te laat, maar soit) een standaardattest (enkel naam is ge-copy/paste) van essentiële aanwezigheid. Er staan enkele algemene taken omschreven (zoals logistieke taken, maar bv ook 'verkoop op afstand', wat volgens mij per definitie vanop afstand kan). Mijn job staat niet vermeld.
Vervuld van angst ben ik naar het werk gegaan, maar na amper enkele uren kreeg ik te horen dat twee collega's een gezinslid hebben (met symptomen) dat wacht op de uitslag van een test. Zolang deze test niet officieel positief is moeten deze mensen blijkbaar gewoon komen werken/besmetten. Ik ben letterlijk gevlucht.
Ik heb aan de arbeidsgeneesheer gevraagd om telewerk toe te passen (wat mogelijk is in mijn functie) of ondergeschikt eventueel werken ter plaatse maar individueel in een afgesloten ruimte (voel mij daar niet echt goed bij, maar wil toegeving doen om te bewijzen dat ik werkwillig ben en niet gewoon op zoek naar 'gratis verlof'). Beide werden geweigerd zonder verdere verklaring. Andere collega met risicoprofiel heeft gevraagd om op technische werkloosheid te worden geplaatst, maar ook dit was niet bespreekbaar.
Heb ook Toezicht op Welzijn op het Werk verwittigd met een kopie van voornoemd attest, maar tot nu toe is er bij mijn weten geen inspectie ter plaatse geweest.
Huisarts heeft nu besloten dat het voor mij inderdaad niet verantwoord is om mij naar het werk te begeven.
Ik ben bang dat mijn werkgever dit echt op de spits zal willen drijven. Als zij een controlearts sturen die oordeelt dat ik arbeidsgeschikt ben, wat kan ik dan nog ondernemen?