Ik heb deze vraag al eens onder een andere vorm gesteld, maar ondertussen zijn de situaties al veranderd.
Ik ben namelijk op zoek naar een "degelijke gemotvieerde", "wettelijke" modelbrief om een werknemer te ontslaan omdat ik vanaf half 2021 (62 jaar) mijn wettelijk pensioen neem. De bvba zou blijven bestaan en ik zou enkel nog een paar kleine karweitjes uitvoeren tot mijn 65 jaar gezien men tot 500 euro per maand mag "bijverdienen".
De ene werknemer die ik zou moeten in vooropzeg zetten heeft ongeveer 27 weken vooropzeg te doen. Laat die werknemer nu ook 1/10 ouderschapsverlof hebben waardoor ik volgens het sociaal secretariaat een "dijk" van een motivatie moet opstellen om deze te kunnen ontslaan. Probleem is ook dat - als wij hem in vooropzeg zetten - het nu nog 27 weken is, maar vanaf volgend jaar komt daar outplacement enz... bij.
Zijn jongere collega die zou pas later moeten in vooropzeg gezet worden en daar wringt blijkbaar het schoentje volgens sociaal secretariaat. Dit gaat heel krachtig, wettelijk, enz.... moeten gemotiveerd worden.
Letterlijk : aangezien u 2 werknemers hebt, dient u hiervoor ook OBJECTIEVE redenen aan te halen om de ene voor de andere te ontslaan. Er moet voldoende reden zijn die geen verband houdt met de loopbaanvermindering.
Iemand tips aub?