Verplicht tot overuren?

Pike8954
Topic Starter

Verplicht tot overuren?

#1 , 26 aug 2008 19:02

Mijn vrouw is sinds begin november 2007 aan de slag bij een winkelketen met een partime contract van 24 uur per week. Sinds begin november 2007 presteert ze steeds rond de 36 uur per week. De gepresteerde overuren werden steeds trimestrieel betaald. Mijn vrouw heeft dit jaar slechts recht op 26 uur vakantie.

Nu is mijn vrouw reeds een drietal maand in blije verwachting van ons derde kindje maar is steeds zeer vermoeid en loopt een groot stuk achter met het huishouden(was, strijk). Ik ga ook fulltime gaan werken en help waar ik kan maar dit volstaat niet.

Vandaag, mijn vrouw staat op instorten, vroeg ze aan haar overste of het niet mogelijk was om een tweetal weken enkel de contractuele arbeidsduur van 24 uren te presteren om es efkes te recupereren maar dit kan niet volgens haar overste. Als opmerking zei hij nog dat ze zich nu wel zou ziekmelden vanaf maandag. Mijn vrouw heeft het op een vriendelijke manier gevraagd en wil zeker geen misbruik maken van de situatie maar ik vind het niet normaal dat mensen verplicht kunnen worden overuren te maken, zeker niet aangezien er geen dringende reden is want de situatie is als zo sinds november 2007.

Kan dit eigenlijk zo maar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 aug 2008 12:41

“Art.38bis.Het is verboden arbeid te doen of te laten verrichten buiten de arbeidstijd vastgesteld in het arbeidsreglement of in het bericht bedoeld in artikel 14, 1°, van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bij toepassing van artikel 25 van deze wet.Het eerste lid is niet van toepassing :zie zelf 1° t.e.m.7°...Art.44.Zwangere werkneemsters mogen geen overwerk in de zin van *artikel 29, § 2, verrichten.De Koning kan de bepalingen van hoofdstuk III, afdeling 2, die de arbeidsduur betreffen, toepasselijk verklaren op de zwangere werkneemsters die niet onder die bepalingen vallen.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

* “Art.29...§ 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of (38) uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28...”

Onderzoek zorgvuldig het arbeidsreglement en wend u zonodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”