Werkneemster moet kledij dragen van de winkel en dan terughangen

Heezy
Topic Starter

Re: Werkneemster moet kledij dragen van de winkel en dan terughangen

#16 , 14 nov 2024 18:18

De hamvraag is nu: Is zij verplicht uit te voeren wat de baas zegt, i.e. een kledingstuk uit de winkel nemen, dragen tijdens haar werktijd en 's avonds terug in de verkoop hangen?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 nov 2024 18:39

Ik zou argumenteren dat ze dit wel moet.

Het is een expliciete instructie van de werkgever. Mijns inziens is het niet wettelijk verboden. Anders zou ik graag de wettekst eens zien, waarin staat dat wanneer de klant een kledingstuk koopt dit nog nooit gedragen is.

Heezy
Topic Starter

#18 , 15 nov 2024 10:19

Ja klopt, dat is de discussie, waar staat dat het niet mag. Maar tevens stelt zich de vraag waar staat dat de werkgever dit mag (specifiek kledij van de winkel dragen) daar dit niet in de arbeidsovereenkomst staat.

Wat zijn de feiten:

-De arbeidsovereenkomst en interne regels spreken enkel over nette kledij, niets anders.
-De werkneemsters zijn verplicht iets van de winkel te dragen tijdens de werkuren. Ze krijgen hiervoor geen specifiek loon of budget. De baas zegt dat ze iets uit de winkel moeten nemen, dragen tijdens de uren en 's avonds terug te koop hangen.
-De gedragen kleding wordt niet gewassen. De labels mogen niet verwijderd worden tijdens het dragen.
-De werkneemsters klagen zelf dat wanneer ze een stuk nemen, deze ruikt naar iemand anders.
-Klanten zeggen dat kleding er soms al gedragen uit ziet.

Wat zijn de zaken die in mij opkomen voor de werkneemster:

-De arbeidsovereenkomst spreekt niet over een verplichting van kledij uit de winkel te dragen. Enkel nette kledij.
-Kledij wordt ongewassen teruggehangen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen gedragen en ongedragen kledij. Op basis van hygiëne alleen al kan je dit weigeren mijns inziens.
-Ethisch bezwaar tegen de gang van zaken door het vermoeden dat dit niet wettig is.

Wat zijn de zaken die in mij opkomen naar de klanten toe:

-Gebrek aan conformiteit. De winkel verkoopt deze kledij als nieuw, maar wordt elke dag gedragen door de werkneemsters.

Reclame

LeenW

#19 , 15 nov 2024 10:41

Staat in de arbeidsovereenkomst ook dat als ze iets laat vallen, ze dat dan moet oprapen?

Ik ga akkoord met Thomas dat er op juridisch vlak geen probleem is.

puttemanp

#20 , 15 nov 2024 11:13

Ik trek het even fiscaal door:

- Als er een budget is om kleding te kopen uit de winkel, moet dit belast worden via VAA. Ze kan de kleding immers ook buiten de werkuren dragen.
- Als ze korting krijgt voor het kopen van deze kleding, moet het bedrag van de korting ook belast worden via VAA. Ze kan de kleding immers ook buiten de werkuren dragen.

Dit geldt niet voor T-shirts met het logo van de winkel op, truien of sweat-shirts met het logo van de winkel.

Oplossing: iedereen een T-shirt met het logo van de betreffende kledingzaak?

P.

Heezy
Topic Starter

#21 , 15 nov 2024 11:59

Staat in de arbeidsovereenkomst ook dat als ze iets laat vallen, ze dat dan moet oprapen?
Neen, wat er wel specifiek staat is "nette kledij". Er staat niet "kledij van merk xxx", "kledij die verkocht wordt in de winkel",... Als dan de overeenkomst gewijzigd wordt door de werkgever, dan moet er een nieuwe overeenkomst gemaakt worden. Het werkgeversgezag is niet absoluut.

Laat me duidelijk zijn: er is geen enkel probleem met het dragen van kledij uit de winkel. Integendeel, het is mooie kleding. Het probleem is dat de werkneemsters verplicht worden kledij uit de winkel te nemen, te dragen zonder het label te verwijderen, terug te koop te leggen zonder reiniging en de volgende dag opnieuw hetzelfde te doen.

Gezien de welzijnswet en specifiek arbeidshygiëne lijkt mij dit juridisch wel een probleem. En ik weet niet u, maar ik word gek van een kartonnetje dat over mijn rug ligt te krassen.
Het probleem van gedragen kledij naar de klant toe, laat ik dan nog buiten beschouwing.
Dit geldt niet voor T-shirts met het logo van de winkel op, truien of sweat-shirts met het logo van de winkel.
Uit interesse: dus als zij een trui krijgt met de merknaam van de winkel op, moet hier geen belasting op betaald worden?

puttemanp

#22 , 15 nov 2024 12:18

Uit interesse: dus als zij een trui krijgt met de merknaam van de winkel op, moet hier geen belasting op betaald worden?
Neen, op specifieke werkkledij, bijvoorbeeld de truien, t-shirts, schorten die meestal gedragen worden in bv. supermarkten en doe het zelf zaken waar het logo en winkelnaam in het groot op achterkant en voorkant staat, meestal zelfs met een slogan, wordt geen belasting gehoffen. Dit wordt ter beschikking gesteld. Er staat meestal wel in de arbeidsovereenkomst dat deze bij einde tewerkstelling moet teruggegeven worden.

P.

Terug naar “Andere”