terugvordering ocmw

josi
Topic Starter

terugvordering ocmw

#1 , 27 okt 2006 09:26

Toen ik op mijn 40ste weduwe werd kreeg ik steun vh ocmw.
Na een jaar werd ik door een ongeval +66 % invalide.Toen ben ik in de fout gegaan door dit niet correct aan het ocmw door te geven.Ik kan dit niet goed spreken maar het was niet om luxe te hebben maar gewoon om juist alle rekeningen te kunnen betalen want ik heb niks eigendom of spaargeld.
Nu is het ocmw hier achtergekomen en eist 23000 euro terug.Ik heb echter zelfs niet genoeg nu om na aftrek huur en alle vaste kosten redelijk te kunnen eten.Ik krijg 800 euro invaliditeitsuitkering.
Hoe moet ik dit oplossen en kunnen ze me hiervoor opsluiten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 27 okt 2006 10:36

Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening.De aanspraak staat los van vergissingen,onwetendheid,nalatigheid of fout van de aanvrager((Cass. ARS990044N,1 oktober 2000(OCMW Hamont-Achel t. Claes),Juristenkrant 2000-3,1,J.T.T. 2000,249,Soc.Kron. 2000,190,R.W.
1999-00,1136).

Uit bovenstaande vonnis DURF ik afleiden dat...zowel het OCMW als de Sociale dienst van uw ziekenfonds(eventueel ook de dienst invaliditeitsuitkeringen), MEDE-verantwoordelijk zijn voor dit debacle...

Op de KEERZIJDE van uw brief, staat vermeld hoe en waar U in beroep kan gaan tegen deze beslissing!

josi
Topic Starter

#3 , 27 okt 2006 11:07

Ik ben wel in fout gegaan want heb het ocmw niet verwittigd dat mijn invaliditeitsuitkering hoger was.Heb ze dus al die tijd het verschil laten bijleggen terwijl ik 800 euro kreeg.Voordien was dat maar ongeveer 300.Op achterkant brief staat duidelijk dat bij onjuiste of onvolledige verklaringen de aanvrager administratieve en strafrechterlijke sancties kan oplopen.Ik heb dus wel degelijk valse verklaringen afgelegd.
Heb er spijt van maar ja,had dat niet mogen doen.
Weet echt niet hoe ik zo een bedrag ooit ga kunnen terugbetalen want kan door mijn invaliditeit niet werken.Wat kunnen ze per maand eisen?
Heel erg bedankt voor de hulp.

Reclame

TAS

#4 , 29 okt 2006 12:13

?Art.98.?1...In geval van vrijwillig onjuiste of onvolledige aangifte vanwege de begunstigde ,vordert het centrum het geheel van die kosten terug,ongeacht de financi?le toestand van de betrokkene...?(OCMW-Wet 8 juli 1976).

Eventueel valt dit verhaal ook onder toepassing van art.1410,?4 Gerechtelijk Wetboek. naar gelang de aard van de verleende ?steun?.

?Art.496.Hij die,met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen...door het aanwenden van listige kunstgrepen...of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen...wordt gestraft met...?(Sw.=Strafwetboek).

?Een leugenachtige bewering,zelfs wanneer ze bij geschrift geschied,maakt op zichzelf geen listige kunstgreep uit?(Cass. 5 januari 1953,Pas. 1953,I,293,Arr.Cass. 1953,260;Cass. 5 februari 1968,Pas. 1968,I,692,Arr.Cass. 1968,741;Cass. 5 november 1974,Arr.Cass. 1974,302;Cass. 15 maart 1977,Pas. 1977,I,756,Arr.Cass. 1977,767).
Hetzelfde geldt voor een verzwijging ook al is ze bedrieglijk.Strafvervolging is dus niet meteen waarschijnlijk.

Mathieu Rutten

#5 , 29 okt 2006 14:59

Geachte,

Ik stel me hier toch wel wat vragen.

1? de 300 euro aan inkomen, wat soort inkomen is dit? Gaat het hier om werkloosheidsvergoedingen? Indien ja, werden deze dan niet verhoogd ingevolge het overlijden van uw echtgenoot? Met andere woorden werd u dan niet beschouwd als een alleenstaande?
2? hoe oud bent u nu? Voldoet u nu niet aan de voorwaarden van een overlevingspensioen, indien dit voordien al niet het geval was?
3? ingeval van financi?le steun door een ocmw, lijkt het me toch aangewezen dat dit ocmw uw financi?le toestand regelmatig nagaat door het voeren van een sociaal onderzoek. Indien zij uw dossier opvolgden moeten zij toch weet hebben gehad van dit ongeval en toch zelf ook de nodige conclusies hebben kunnen trekken.
4? ik vermoed toch ook dat het desbetreffende ocmw voor alle zekerheid een verklaring van voorschot heeft verstuurd aan de uitbetalingsinstelling.

Opgelet, in de huidige stand van de wetgeving is een overlevingspensioen niet cumuleerbaar met een vervangingsinkomen als invaliditeitsuitkeringen.

Toegegeven u dient iedere wijziging door te geven een het O.C.M.W. Het O.C.M.W. dient anderzijds ook regelmatig na te gaan of de inkomenstoestand niet is veranderd. Waarvoor worden anders sociaal onderzoeken in de wetgeving ingeschreven.

Bij een terugvordering van 23.000 euro lijkt het me immers om meer dan een jaar te gaan.

U kan dan ook best een terugbetaling met het desbetreffende ocmw afspreken rekening houdend met uw mogelijkheden en dit zowel op financieel als op sociaal vlak.

Groetjes,

Thieu Rutten.

josi
Topic Starter

#6 , 30 okt 2006 09:17

Daar ik niet lang genoeg getrouwd was heb ik geen recht op pensioen van mijn man.Ik ben nu 46 jaar en geniet invaliditeitsuitkeringen.
Vraag me af hoe een dergelijk bedrag te kunnen aan aanzuiveren met 800 euro inkomsten waar er al 550 alleen naar huur gaat!

djanodive

#7 , 13 apr 2008 21:44

Je zou eens moeten navragen of een deel van dat geld niet verjaard is om terug te geven.

En in tweede instantie zou je kunnen in schuldbemiddeling gaan. Dit is dan wel voor 5 jaar. Maar ik weet niet of dit ok zou zijn, gezien et feit dat je die informatie niet doorgegeven hebt.

Als je al in schuldbemiddeling zou gaan, kan je dit ook via een advokaat doen, want anders is het dit ocmw zelf die jouw schuldbemiddeling zou behandelen. Lijkt me ook niet echt aangenaam.

Maar de beste oplossing is om met het ocmw overeen te komen.

Nog even over die schuldbemiddeling: de beoeling is dat er afbetalingsplan word opgesteld zodat de schuldeisers terug betaald worden. Eén belangrijk voordeel: er komen geen intresten bij op die oorspronkelijke som.

Op het einde van die rit KAN de rest van de openstaande schuld kwijtgescholden worden. KAN zeg ik wel.

Terug naar “Andere”