Shiften <-> flexibele werkuren

Floes
Topic Starter

Shiften <-> flexibele werkuren

#1 , 13 feb 2025 22:45

Situatie: persoon werkt +10 jaar met een contract waarin expliciet flexibele werkuren vermeld staan met stamtijden. Ook hierin opgenomen is een wachtdienst waarin de medewerker beschikbaar moet zijn.

Zonder overleg is er besloten dat de medewerker vanaf heden in shiften moet werken waarbij hij elke twee weken of een vroegere shift of een latere shift moet doen, een week lang. Die uren wordt hij geacht volledig bereikbaar te zijn.
Los daarvan is er een wachtdienst, dewelke geen probleem is, die is er altijd geweest en ook zo opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

Pleegt de werkgever hier geen contractbreuk door de glijdende uren plots beperkingen op te meggen

Floes
Topic Starter

#2 , 13 feb 2025 22:47

*leggen?

(Plots werd de post geplaatst en kan ik deze niet bewerken.)

Dit heeft een grote invloed op werk-privé. Kan dit zo afgedwongen worden?

Vakbondsafgevaardigde is zelf een leidinggevende die deze shiften afdwingt bij de werknemers en vindt dat "men over alles wel klaagt", echter heeft betrokkene in al die jaren nooit problemen gehad.

Rude&Justice
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2025 23:37

Een uurrooster moet niet noodzakelijk contractueel vastgelegd zijn.
Het arbeidsreglement moet wel de uurroosters definiëren en de stamtijden aangeven indien er gewerkt wordt met glijdende uurroosters.
De werkgever kan indien er meerdere uurroosters zijn gedefinieerd in het arbeidsreglement wel degelijk een ander rooster toewijzen aan werknemers zonder dat je dat kunt weigeren.
De werkgever kan ook het arbeidsreglement wijzigen maar dat kan hij maar beperkt doen; hij mag van dagwerk geen nachtwerk (van 20uur t/m 6uur) maken.

Als je arbeidsovereenkomst de stamtijden definieert dan heb je wel recht van spreken, kun je weigeren aan de eis van de werkgever te voldoen en je er niks van aantrekken.

Dat is wat ik weet tot nu toe.
Je kan eens de vakbond contacteren of een arbeidsadvocaat een mailtje sturen.

Reclame

Floes
Topic Starter

#4 , 13 feb 2025 23:54

De stamtijden zijn gedefinieerd maar zijn heel ruim. De shiften vallen binnen de stamtijden.
Maar er is de vermelding in het Arbeidsreglement dat ieders modaliteiten bepaald zijn in de individuele arbeidsovereenkomst. In de betreffende arbeidsovereenkomst staan enkel de glijdende werkuren en de wachtdienst, niets over shiften.
Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat je dit plots kan opleggen?

Praktisch gezien: je werkt zo lang al met glijdende uren zodat je je kinderen van school kan halen. Daarom heb je net gekozen voor die glijdende uren. Of bijvoorbeeld zorg kunnen verlenen aan je partner of ouders. En van de ene dag op de andere zegt men: "dat gaat niet meer." Lijkt me sterk dat dat zomaar mag...?

Als dat geen waarde heeft en eenzijdig gewijzigd kan worden, waarom het dan opnemen in de arbeidsovereenkomst?

Ook de vermelding in het Arbeidsreglement dat uurregelingen tijdelijk gewijzigd kunnen worden, naargelang de noodzaak. Maar dit heeft geen tijdelijk karakter, er is een permanente planning gemaakt.

Floes
Topic Starter

#5 , 13 feb 2025 23:56

En nog even toevoegen: hij krijgt vandaag bericht dat hij vanaf maandag in die shift moet werken...

Ik vind het volgende terug:
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... oord-geven

Er is geen addendum. En de specifieke uren van de ploegen zijn niet beschreven in het Arbeidsreglement.

Rude&Justice
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2025 16:14

Het is beter dat je de vraag richt aan de vakbond of een arbeidsadvocaat.

Op basis van wat je hier schrijft kan ik niet opmaken wat je rechten zijn.
Wat belangrijk is wat in de arbeidsovereenkomst staat, hoe de wijziging van het arbeidsreglement is aangekondigd en wat er precies gewijzigd is, wanneer de werknemers zijn ingelicht en of u dan binnen redelijke termijn schriftelijk bezwaar hebt ingediend met reden.

Als je van mening bent dat de werkgever niet tijdig de wijziging van stamtijden heeft doorgegeven of niet de correcte procedure gevolgd heeft om wijzigingen in het arbeidsreglement door te voeren en daardoor de kinderen geen opvang hebben, kan dat wel als argument dienen om uitstel te vragen. Overleg dit met de werkgever schriftelijk en zorg dat je bewijs hebt van de communicatie (kopie van e-mail).
Mocht het toch een juridische zaak komen dan ben jij redelijk geweest om dat te melden.

Terug naar “Andere”