Mag mijn werkgever uren afronden bij het registreren van arbeidstijd?

Rude&Justice
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag mijn werkgever uren afronden bij het registreren van arbeidstijd?

#1 , 01 feb 2025 13:16

België -Vlaanderen

Ik ben werkzaam als bediende in een middelgroot bedrijf met ongeveer 200 werknemers. Ik werk voltijds in een 40u/40u-per-week regime onder een glijdend uurrooster.
Ik moet dus elke dag het begin en einde van de arbeidstijd registreren, alsook het begin en einde van de middagpauze. Bij aanmelden 's morgens wordt de ingeprikte tijd afgerond naar het bovenliggende kwartier, bij uitprikken 's middags wordt per begonnen kwartier 15 minuten pauze gerekend. Bij afmelden 's avonds wordt de uitgeprikte tijd afgerond naar het onderliggende kwartier.

Concreet voorbeeld van een dag:
Inprikken om 8:51 → wordt 9:00

Uitprikken om 12:23

Inprikken om 12:55 → wordt 45 minuten pauze

Uitprikken om 17:35 → wordt 17:30

De werkgever heeft in dit geval 27 minuten arbeidstijd afgetrokken, en je hebt nu maar 7u45 gewerkt i.p.v. 8u. Nu mag ik nog eens 15 minuten langer werken.
Gezien ik onder een glijdend uurrooster toch recht heb op het precieze aantal gepresteerde uren, lijkt me dit systeem toch niet wettelijk.

Mag de werkgever dit systeem van afronding hanteren?

Rude&Justice
Topic Starter

#2 , 13 feb 2025 23:39

Antwoord van de vakbond:

In de Arbeidswet wordt het begrip arbeidsduur gedefinieerd. De arbeidsduur is de tijd gedurende welke de werknemer ter beschikking is van de werkgever, dus ook de tijd tussen het tikken en de aanvang van het werk. Gezien dit een wettelijke bepaling is, kan hier niet van afgeweken worden in een contract of in een arbeidsreglement. Dus het afronden naar het onderliggende kwartier is niet wettelijk bepaald.

https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... 602/justel
Art. 19. De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer belopen dan acht uren per dag of 40 uren per week.
Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever.

Thomas_A

#3 , 15 feb 2025 05:33

Dat antwoord van de vakbond kon ik ook wel bedenken. Ze zeggen ook niet dat het niet mag, alleen dat het niet bepaald is.

Als je hieruit afleidt dat afronden op een kwartier niet mag, waarom dan wel op de minuut?

Reclame

Rude&Justice
Topic Starter

#4 , 15 feb 2025 18:51

Het gaat niet om de afrondingen, het gaat om het bepalen van de arbeidsduur.
De werkgever houdt de prikklok bij tot op een minuut nauwkeurig. Maar ze gaan zelf een afronding systeem implementeren waardoor de werknemer op het einde van de dag langer dan afgesproken heeft gewerkt.

Het bewijs zit hem in het feit dat we kunnen vaststellen dat de priktijden afgerond worden door de exacte tijdsregistraties te vergelijken met de afgeronde waarbij de gegevens door de werkgever zijn aangeleverd. Dat is in strijdt met de wettelijke bepaling van arbeidsduur. De werkgever weet exact hoeveel minuten arbeidsduur een werknemer verliest per dag door afrondingen. Dus kun je in een rechtbank vaststellen dat de werknemer wel langer te beschikking was van de werkgever.

Mocht de werkgever bijvoorbeeld enkel op een kwartier nauwkeurig de arbeidstijd bijhouden, waar je geen enkel bewijs kan leveren dat hij het nauwkeuriger kan weergeven, dan heeft de werkgever een punt dat de nauwkeurigheid van de tijdsregistratie niet wettelijk vaststaat en dat er eigenlijk niet wordt afgerond.

Terug naar “Andere”