Ik werk als verpleegkundige voor een niet private organisatie. Onze leasing maatschappij leest als de letters van A tot Z, zoals het... (inderdaad)
Ik mag mijn lease auto, een kleine Toyota, enkel gebruiken binnen de werkuren om naar patiënten. Er is geen track & trace aanwezig, maar er is wel een externe firma die onze gemaakte kilometers monitort. Ik kan de lease auto in principe privé gebruiken,maar dan gaat er maandelijks 284,95€ af van mijn loon. Dus liever niet.
De werkauto wordt dus gebruikt om patiënten te verzorgen. Deze patiënten wonen uiteraard niet allemaal netjes in een stad, maar ook in bosrijke gebieden zoals campings, chalets, ...
Onlangs was er een wagen wissel binnen onze organisatie. Elk krasje en deukje werd nagezien door een expert van de leasing maatschappij. Ik had een 3 tal kleine deukjes in mijn dak (dennenappels), en een deukje in mijn achterbumper (vermoedelijk een tak ofzo geweest). Aan de zijkant een kras van 4cm.
Nu rekent de lease firma wél woekerbedragen aan om dit allemaal te laten herstellen. Blijkbaar verwacht men dat na 4 jaar rondrijden, mijn werkauto er nog uitziet als een toonzaalmodel.
Is dit de gangbare manier van zakendoen met firmawagens? Of iemand een advies hoe ik hier mee om moet gaan?
Ik heb hier uiteraard geen ervaring mee.