Inzage personeelsdossier/persoonsgegevens

Beebo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inzage personeelsdossier/persoonsgegevens

#1 , 25 nov 2024 12:55

Indien men op zoek is naar alle gegevens, documenten en andere stukken die er ontstaan zijn tijdens een arbeidsrelatie, zou men wettelijk gezien het personeelsdossier moeten mogen/kunnen inkijken. In dit geval argumenteert de werkgever dat deze geen personeelsdossier bijgehouden heeft, aangezien dit in België niet wettelijk verplicht is.

- Kan een werkgever inderdaad gewoon zomaar zeggen "hier doe ik niet aan mee"? Vooral wanneer er wel degelijk arbeidsdocumenten zijn zoals arbeidsovereenkomsten, geregistreerde afwezigheden,....
In dit geval zijn deze zaken digitaal bewaard bij het externe sociaal secretariaat en zouden deze eenvoudig opgevraagd kunnen worden door de werkgever.

Voor een overzicht van prestaties, afwezigheden,... wordt er verwezen naar mijn loonbrieven die uiteraard wel heb gehad. Deze bevat echter geen specifieke data en brongegevens rondom de berekeningen en totalen die er op deze loonbrieven gebeuren. Intussen is gebleken dat er enkele zaken niet klopten en is het duidelijk dat dit alsook reeds in het verleden al het geval is. De werkgever wil in dit geval natuurlijk vermijden dat de volledige "schade" nagegaan zou kunnen worden.

In principe zou ik ook een verzoek tot inzage van de persoonsgegevens die de onderneming rondom mij verwerkt kunnen richten. Het is mij echter niet helemaal duidelijk wat de reikwijdte van dergelijk verzoek zou kunnen zijn:

- Vallen gegevens die opgeslagen zijn bij het sociale secretariaat (afwezigheidskalender, urenroosters,...) hier bijvoorbeeld ook onder?

basejumper

#2 , 26 nov 2024 20:25

Beste

Er is een verschil tussen je personeelsdossier en de loon berekeningen. In de meeste KMO’s gebeurt de loonberekening door sociale secretariaten. En die werken op basis van functie classificatie, aantal gewerkte dagen enz. De detail berekening gaat niet in uw dossier zitten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Epicuros
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 nov 2024 21:04

Kort antwoord: ja, die gegevens vallen daaronder.
De werkgever wordt immers aanzien als een verwerker van persoonsgegevens, waardoor hij dus onderworpen is aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).

Je zou je dus op die wetgeving kunnen beroepen om alle mogelijke persoonsgegevens op te vragen (doch enkel jouw persoonlijke gegevens, niet van derden).

Aan de uitoefening van dat recht zijn er evenwel beperkingen en bovendien mag je verzoek ook niet onredelijk zijn.

Twee bedenkingen:
1) Bij kleine bedrijfjes kan het zijn dat zij er niet van af weten en dus niets of niet veel registreren. De uitoefening van je rechten kan daar dus problematischer zijn dan bij grote bedrijven die wel een privacypolicy hebben en daarop voorbereid zijn;
2) Wat denk je te winnen bij het versturen van dergelijk verzoek? Je riskeert immers de arbeidsrelatie tussen jou en je werkgever volledig te verzuren... Met een mogelijk ontslag tot gevolg.

Reclame

Terug naar “Andere”