Staat in de arbeidsovereenkomst ook dat als ze iets laat vallen, ze dat dan moet oprapen?
Neen, wat er wel specifiek staat is "nette kledij". Er staat niet "kledij van merk xxx", "kledij die verkocht wordt in de winkel",... Als dan de overeenkomst gewijzigd wordt door de werkgever, dan moet er een nieuwe overeenkomst gemaakt worden. Het werkgeversgezag is niet absoluut.
Laat me duidelijk zijn: er is geen enkel probleem met het dragen van kledij uit de winkel. Integendeel, het is mooie kleding. Het probleem is dat de werkneemsters verplicht worden kledij uit de winkel te nemen, te dragen zonder het label te verwijderen, terug te koop te leggen zonder reiniging en de volgende dag opnieuw hetzelfde te doen.
Gezien de welzijnswet en specifiek arbeidshygiëne lijkt mij dit juridisch wel een probleem. En ik weet niet u, maar ik word gek van een kartonnetje dat over mijn rug ligt te krassen.
Het probleem van gedragen kledij naar de klant toe, laat ik dan nog buiten beschouwing.
Dit geldt niet voor T-shirts met het logo van de winkel op, truien of sweat-shirts met het logo van de winkel.
Uit interesse: dus als zij een trui krijgt met de merknaam van de winkel op, moet hier geen belasting op betaald worden?