Zelfstandig in bijberoep als PhD student

C.Manon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zelfstandig in bijberoep als PhD student

#1 , 16 aug 2024 07:32

Geachte,

Ik ben PhD student (FWO beurs) en zou graag zelfstandig worden in bijberoep (als loopcoach).
Ik weet dat de regels van FWO veranderd zijn en dat het nu mits goedkeuring wel mogelijk is?
Bijkomend vroeg ik mij af hoe ik dat dan het beste aanpak? Een eenmanszaak? Of ga ik dan teveel belastingen moeten betalen.
Momenteel ben ik wettelijk samenwonend met mijn vriend en heeft hij als zelfstandige fiscaal voordeel omdat ik als doctoraatstudent ten laste ben van hem, en geen ‘loon’ heb. valt dit dan weg als ik een eenmanszaak zou oprichten? Wat is een betere optie? Of niet mogelijk?

Marcus Aurelius

#2 , 16 aug 2024 11:54

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thiebe

#3 , 07 nov 2024 16:37

Dit vond ik op de ACOD van UGent:

https://acodugent.be/sites/default/file ... rsalen.pdf

TLDR:
De circulaire uit 2009 (Ci.RH.241/596.009) laat expliciet toe dat doctorandi buiten hun onderzoekswerkzaamheden andere, niet met een arbeidsovereenkomst verbonden activiteiten uitvoeren (zoals bijlessen, culturele of politieke mandaten). Flexi-jobs zijn echter niet toegestaan vanwege de verplichte arbeidsovereenkomst. Artikel 90 WIB 92 (aj.2011) §2 en artikel 53 KB/WIB 92 (aj. 2013) worden door instellingen gebruikt om voorwaarden voor beurzen te verduidelijken, maar zijn alleen van toepassing op postdocbeurzen. Bursalen hebben beperkte rechten voor bijverdiensten en onderbrekingen door zorg- of tijdskrediet, met een maximum van 72 maanden voor dergelijke onderbrekingen.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 09 nov 2024 13:32

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”