Steunzolen veiligheidsschoenen.

Zazanova
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Steunzolen veiligheidsschoenen.

#1 , 26 jul 2024 11:04

Hallo iedereen,

Ik vroeg mij of mijn werkgever verplicht is om mijn steunzolen volledig terug te betalen. Het gaat over steunzolen die in veiligheidsschoenen gaan. En het zijn aangepaste steunzolen door sesamoiditis. Doktersvoorschrift en gemaakt door een erkend podoloog.
Ik lees online dat het zelf verboden is om privé steunzolen in veiligheidsschoenen te dragen. En volgens veel andere websites zou dit dus verplicht te betalen zijn door de werkgever. Ik heb hier meermaals naar gevraagd op het werk en nu zouden ze over de brug willen komen met 50 euro.
Mijn steunzolen kosten 350 zonder tussenkomst. Ik sta hier alleen voor want de vakbond op het werk trekken hun ook niets aan. Alle hulp is dus welkom.

Vele groetjes

eylis

#2 , 26 jul 2024 11:50

Vraagje: kan je jouw steunzolen die je om medische redenen moet dragen niet in je veiligheidsschoenen dragen? Die zijn toch inpaspaar in alle schoenen of laarzen?
Wat je eerst moet nakijken: zijn de websites die je consulteert, officiële overheidswebsites. Zoniet zou ik er van uit gaan dat je werkgever een mooie geste doet om iets bij te dragen in je persoonlijke steunzolen. Immers: dat is aan jouw voetenprobleem gerelateerd en niet aan het werk.

Jo23

#3 , 26 jul 2024 11:52

https://www.mensura.be/nl/klantenzone/q ... dsschoenen

Voor een werknemer die steunzolen nodig heeft, beschouwt de wet deze als inherent aan de veiligheidsschoen. Aangezien werkgevers verplicht zijn om in de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) te voorzien, staan zij in voor de kosten.

https://www.cohezio.be/nl/moet-je-als-w ... rugbetalen

Reclame

Zazanova
Topic Starter

#4 , 29 jul 2024 10:04

@eylis en @Jo23

Ik heb dr. Google al geprobeerd. Maar er is dus geen officiële duidelijkheid.
Daarom dat ik het hier kom vragen.
Inderdaad passen steunzolen overal in maar volgens bepaalde wetgevingen zou je privé steunzolen niet in veiligheidsschoenen mogen dragen omdat dit bij bepaalde steunzolen de veiligheid zou kunnen schenden. (In verband met de ruimte die er is in de schoen)
Mensura en andere websites zeggen dat dit verplicht is. Maar wat is nu echt officieel?

LeenW

#5 , 29 jul 2024 10:09

Laat Mensura dit op papier zetten en leg dit voor aan uw chef.

Terug naar “Andere”