Een tweetal maanden terug had ik een ongeval met mijn bedrijfswagen. Dit was een kettingbotsing. Ik was de vierde wagen van vijf wagens. Ik zal dus zeker voor een deel in mijn ongelijk zijn. Dit gebeurde tijdens het uitvoeren van mijn arbeidsovereenkomst.
In de car policy die ik in 2019 heb ondertekend, staat letterlijk vermeld:
"De werknemer is verantwoordelijk voor alle schade waarvoor hij aansprakelijk is en waarvoor geen tussenkomst kan worden verkregen van de verzekeringsmaatschappij. De werknemer dient in voorkomende gevallen deze schade ten laste te nemen. Voor ongevallen die gebeuren tijdens het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst is de werknemer slechts aansprakelijk voor zover een grove fout of nalatigheid, dan wel een veelvuldige lichte fout aan de werknemer kan worden toegewezen."
In november 2023 heb ik een nieuwe wagen ontvangen. Nu wil men mij een policy laten ondertekenen voor deze wagen.
Bovenstaande is niet meer vermeld in de nieuwe car policy en de franchise is ook met een factor 2 gestegen.
En altijd 100% ten laste van de werknemer.
Ik mag volgende week mijn herstelde wagen gaan ophalen. Volgens mijn werkgever zal ik dus de franchise moeten betalen, want dit valt onder de nieuwe policy.
Ik heb hierover twee vragen:
1. Kan men zomaar de car policy aanpassen en met terugwerkende kracht zeggen dat de oude policy op het moment van het ongeval niet meer geldig is?
en ik mij moet schikken naar de nieuwe. Zelfs al had ik deze nog niet ontvangen.
2. Zijn verplaatsingen die je voor je werk doet niet beschermd onder artikel 18 van de wet op de arbeidsovereenkomst?