Ik ben enkele maanden geleden veranderd van werkgever en ben nu actief in een kleiner kantoor met +/- 20 medewerkers. Enkele weken geleden heeft er zich een situatie voorgedaan waar ik toch mijn twijfels bij had of dit correct was.
Het kantoor veranderde van IT-partner en alle gegevens op de server moesten gemigreerd worden. De migratie nam een hele dag in beslag en gebeurde op een weekdag. Hierdoor konden we een hele dag geen gebruik maken van onze programma's en bestanden. Het management had daarom beslist om die dag collectief een ADV dag op te nemen. Nu vroeg ik mij af in welke mate dit mag. Sommige collega's opperden (volgens mij terecht) dat we een dag op technische werkloosheid moesten gezet worden ipv verplichten een verlofdag op te nemen.
Ter info: ik weet niet of dit relevant is, maar er liggen standaard wel al enkele ADV dagen vast waarop we collectief verlof nemen. Zo zijn we gesloten tussen kerst en nieuwjaar en maken we soms de brug met wettelijke feestdagen. Deze lagen vast toen ik mijn arbeidsovereenkomst tekende. De dag van de migratie lag natuurlijk niet op voorhand vast en er werd 2 dagen op voorhand beslist om die dag collectief verlof te nemen.