Kan de werkgever zomaar eisen dat mijn zoon een auto koopt?
Neen.
Wat met de arbeidsongevallenverzekering als mijn zoon vroeger dan zijn uurrooster zou beginnen?
Uw zoon zal waarschijnlijk verzekerd zijn, aangezien hij effectief op vraag van de werkgever vroeger begint te werken. Dat hij vroeger is dan wat in het uurrooster staat, zal geen reden zijn die zwaar genoeg weegt om niet verzekerd te zijn. Op dat vlak is een werknemer echt wel goed beschermd.
Enkele bedenkingen:
1. Een werkver zal inderdaad ofwel het openbaar vervoer betalen, ofwel een tussenkomst in het woonwerkverkeer. Maar dit laatste zal NOOIT de werkelijke brandstofkosten dekken, hoor. Ikzelf krijg €85 per maand, mijn woon-werkverkeer is 40km enkel. Ik rij op maandbasis dus een kleine 1700 km tegen een verbruik van 5,5 liter (diesel) per 100 km. Dus met andere woorden, ik verbruik ongeveer 95 liter per maand, aan €1.33 per liter, is dus ongeveer €125 aan enkel brandstofkosten. Dus de vergoeing van mijn werkgever dekt dit maar voor een stuk.
2. In principe moet een werkgever zich wel aan in het arbeidscontract overeengekomen werkrooster houden. Hij mag een werknemer vragen om hiervan af te wijken, en als de werknemer hiermee akkoord gaat is er geen probleem, natuurlijk, maar als deze wijziging permanent is, zou ik de werkgever toch vragen om ook het arbeidscontract in die zin te laten aanpassen zodat het contract overeenkomt met de werkelijkheid.
3. Verder is het aan de werknemer om te zorgen dat hij op tijd op eht werk geraakt. Of dit nu met het openbaar vervoer, de wagen, de fiets of te voet is, daar hoeft de werknemer zich in principe niet veel van aan te trekken. Het enige dat je van een werkgever kan verwachten is dat hij tussenkomt in de abonnementskost van het openbaar vervoer, een eventuele fietsvergoeding, of een tussenkomst als je met de eigen wagen komt (en zelfs dit laatste is volgens mij geen verplichting).
Kortom: als uw zoon toch met de wagen zou gaan in plaats van het openbaar vervoer, vraag de werkgever dan om de tussenkomst openbaar vervoer stop te zetten, en te wijzigen in een tussenkomst woon-werk-verkeer. Als er uiteraard al een abonnement tot eind dit jaar betaald werd door de werkgever, denk ik dat het moeilijk zal zijn om voor de rest van het jaar nog tussenkomst woon-werkverkeer te krijgen...