Verplicht afgelegen parkeren & arbeidstijd

Topgear90
Topic Starter

Verplicht afgelegen parkeren & arbeidstijd

#1 , 26 sep 2016 13:44

Hallo,

Alle consultants en andere externe medewerkers mogen niet meer op de hoofdparking staan omwille van plaatsgebrek.
Tot nu toe was het first come, first served, maar nu wordt de toegang tot de parking beperkt door de badge die wij als consultants hebben.

Nu vroegen we ons af: wanneer begint de arbeidstijd te lopen.
Ik zie afwijkingen voor werknemers die professioneel een traject van klanten moeten afleggen, maar vindt voor de rest enkel dat woon-werkverkeer geen arbeidstijd is. Dit lijkt mij ook logisch.

Alleen wat is voor ons dan woon-werk?
Van thuis tot aan de parking die het bedrijf ons toekent?
Van thuis tot aan de parking + 15 minuten wandelen tot aan de hoofdingang?

Die parking is bovendien niet groot genoeg voor alle consultants, dus bieden ze ook een shuttle service aan.
Inclusief wachten op deze shuttlebus verwacht ik een verlies van max. 30 minuten per rit (dus een uur per dag).

Strikte definitie van arbeidstijd:
Onder arbeidsduur wordt verstaan, de tijd gedurende welke de werknemer ter beschikking is van de werkgever (m.a.w. wanneer hij onder diens gezag staat) en waarover hij niet vrij kan beschikken.

De arbeidstijd kan dus aanzienlijker zijn dan de periodes gedurende welke de arbeidsprestaties werkelijk werden geleverd (voorbeeld : wachttijd tijdens een wachtdienst).
Mijn interpretatie van "waarover hij niet vrij kan beschikken" is dat dit van toepassing is op het interval tussen het toekomen op de afgelegen parking en door de hoofdingang wandelen. We worden namelijk verplicht om ons daar te parkeren. Er is geen alternatief beschikbaar dat ons zou toelaten om dichterbij te parkeren.

We zijn dus geneigd om deze tijd te beschouwen als prestatietijd.
Hebben we een poot om op te staan denken jullie?

Edit: bedenk me nu net dat we geen werknemer zijn van dat bedrijf, maar in mijn geval van een consultancy bedrijf. Verandert dat iets aan de zaak?

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Topgear90
Topic Starter

#2 , 28 sep 2016 21:20

Zoveel views en niemand die zijn mening wilt delen? :-(

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 sep 2016 22:11

Alleen wat is voor ons dan woon-werk?
Van thuis tot aan de parking die het bedrijf ons toekent?
Van thuis tot aan de parking + 15 minuten wandelen tot aan de hoofdingang?
van thuis tot aan de werkplek.
Mijn interpretatie van "waarover hij niet vrij kan beschikken" is dat dit van toepassing is op het interval tussen het toekomen op de afgelegen parking en door de hoofdingang wandelen. We worden namelijk verplicht om ons daar te parkeren. Er is geen alternatief beschikbaar dat ons zou toelaten om dichterbij te parkeren.
fiets, taxi, te voet... zijn wettelijk gezien alternatieven.
Edit: bedenk me nu net dat we geen werknemer zijn van dat bedrijf, maar in mijn geval van een consultancy bedrijf. Verandert dat iets aan de zaak?
nee, tenzij de arbeidsplaats contractueel vast gedefinieerd zou zijn, wat bij een consultant wel héél raar zou zijn.

Reclame

Terug naar “Andere”