40 uur werken met een 38u contract

Boulder
Topic Starter

40 uur werken met een 38u contract

#1 , 07 mei 2015 08:34

Ik werk ondertussen bijna één jaar bij een firma die van me verwacht om 40 uur per week te presteren, maar ik heb een 38-uren contract (bediende).

Wanneer ik naar ADV dagen vraag zeggen ze me dat ze hier niet met werken, maar als ik eens naar de tandarts moet of iets gelijkaardig dat ik wel eens een uurtje vroeger mocht vertrekken of een uurtje later toekomen. De berekening is snel gemaakt en toont dat deze regeling in mijn nadeel is.

Nu zou ik graag willen weten of mijn werkgever hier bepaalde verplichtingen rond heeft die wettelijk bepaald zijn? Kan ik deze uren uitbetaald krijgen of als verlof recupereren? Wat met de dagen die al gepasseerd zijn?

thnx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2015 11:01

voor een bediende is het mogelijk om gratis overuren te doen als u een vertrouwensfunctie hebt
zie hiervoor naar art 2 , 10 FEBRUARI 1965. _ Koninklijk besluit tot aanwijzing van de personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed

is dit niet het geval, best uw pc vermelden of in de sectoriele cao te kijken inzake flexibiliteit
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Boulder
Topic Starter

#3 , 12 mei 2015 09:45

is dit niet het geval, best uw pc vermelden of in de sectoriele cao te kijken inzake flexibiliteit
Ik ben een leek op dit vlak, kan u mij hier meer uitleg bij geven aub?

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2015 13:00

best uw paritaire comité en uw funstie medelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Boulder
Topic Starter

#5 , 30 jun 2015 08:45

best uw paritaire comité en uw funstie medelen
Ik ben marketing bediende. Waar kan ik het paritair comité terug vinden?

JPV

#6 , 30 jun 2015 11:16

op uw loonbrief: daar zal PC 200 ofoziets instaan. Geef anders eens de naam van de werkgever (zoals die op de loonbrief staat) door via pm

JPV

#7 , 30 jun 2015 15:09

Is PC 200. Werkgever maakt misbruik van de regeling, best sociale inspectie contacteren.

giserke

#8 , 30 jun 2015 15:19

Idd bij gewone bedienden is het niet betamelijk dat in een 38u week, de werkelijk gepresteerde 40uren niet worden gecompenseerd.
U hebt recht op 2uur per week compensatie.

Dat wil wel niet zeggen dat die uren zomaar vrij op te nemen zijn.
In veel KMO's worden die dagen gevoegd bij jet jaarlijks verlof en op vaste dagen ingepland.

Terug naar “Andere”