Inleveren bedrijfswagen

CyberGuy
Topic Starter

Inleveren bedrijfswagen

#1 , 26 mar 2015 07:44

Ik heb een bedrijfswagen die ik privé mag gebruiken.
De laatste 2 weken van mijn opzegperiode ben ik ziek (gewaarborgd maandloon inclusief firmawagen)
Mijn werkgever blokkeert onmiddellijk mijn tankkaart (onwettig)
Ik beperk het rijden met de wagen maar uiteindelijk is de tank leeg.
Ik verwittigen de werkgever in de eerste week per aangetekende brief dat hij de tankkaart moet deblokkeren en als hij dat niet doet, dat hij de wagen dan zelf moet komen afhalen.

Op het einde van de opzegperiode wil de werkgever dat ik de wagen zelf binnenbreng.
De tank is echter volledig leeg.
Hij deblokkeert op dat moment de tankkaart maar ik geraak niet meer tot in het tankstation waarvan ik een tankkaart heb.

Moet ik de wagen zelf bijtanken en toch binnenbrengen?
Wat zijn de gevolgen als ik dat niet doe?

Ter info: de opzegperiode is rampzalig verlopen: dreigingen over oorlog van de werkgever, niet betalen van een deel loon, ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 26 mar 2015 09:00

wat hebt u EXACT gezegd in de aangetekende brief. mogelijks hebt u zelf gezegd dat u de wagen zal terugbrengen indien de tankkaart gedeblokkeerd is.

Wat is de afstand tussen wagen en het tankstation? Wie heeft er de tank zo geledigd dat je op voorhand wist dat je niet meer naar het tankstation ging kunnen?

CyberGuy
Topic Starter

#3 , 26 mar 2015 10:20

Op woensdag 18/3 is er een aangetekende brief gestuurd dat de tankkaart gedeblokkeerd moest worden of dat hij anders de wagen zelf moest ophalen.
Op dinsdag 24/3 heb ik contact opgenomen met de firma van de tankkaart en was ze nog steeds geblokkeerd.

Ik heb tot op heden (laatste dag) nog geen bericht gekregen dat ze terug geactiveerd zou zijn.

Het tankstation is 10km
Ik heb tussenin zelf al eens bijgetankt om veilig thuis te geraken.
Nu knippert het lichtje van reserve en volgens de handleiding moet je dan onmiddellijk tanken en mag je de tank in geen geval volledig leegrijden.
Op de boordcomputer komt ook geen afstand meer op hoe ver ik nog kan rijden.

Reclame

JPV

#4 , 26 mar 2015 10:27

je zegt zelf in je eerste post dat de kaart gedeblokkeerd is. Als je die bevestiging bewijsbaar hebt, kan je dus nog tanken. Kan je dat toch niet, dan tank je op eigen kosten en kan je dit, desnoods via de rechtbank, terugkrijgen. Als je nog maar net in de reserve rijdt, kan je zonder discussie nog 10km rijden om bij te tanken, als dat het enige is dat je belet om de wagen terug te geven aan je ex-werkgever.

Bedrijfswagens worden steeds meer beschouwd als arbeidsgereedschap en moeten dus onverwijld terugbezorgd worden na einde arbeidsovereenkomst. Alle kosten voor het terugbrengen zijn ten laste van de werkgever.

CyberGuy
Topic Starter

#5 , 26 mar 2015 13:32

Ik had contact met de sociale inspectie en die gingen proberen om de tankkaart te laten deblokkeren.
De werkgever heeft daar tot nu nog steeds niet op gereageerd.

Het knipperende reserve lampje is trouwens het einde van de reserve. tijdens de reserve brand het continue.

Als de werkgever de tankkaart tijdens een periode van gewaarborgd loon blokkeert, is hij dan niet zelf verplicht om de wagen op te halen?
Kan hij mij mijn gewaarborgd loon zomaar ontnemen en dan nog verplichten om extra kosten te maken ook?

Wat kan de werkgever doen als ik de wagen niet binnenbreng?

JPV

#6 , 26 mar 2015 14:31

werkgever kan een schadevergoeding eisen voor het niet-terugbrengen van de wagen. Het argument dat u de wagen zelf eerst leeg reed, zelf niet wil tanken (kosten die u kan terugvorderen) en daarom de auto niet terug kan bezorgen, zal weinig steek houden, tenzij u kan bewijzen géén geld te hebben om te tanken.

het is niet omdat persoon A de wet naast zich neerlegt, dat u een andere wet kan negeren.

Terug naar “Andere”