Onze zoon werkt via een uitzendkantoor sinds gisteren als arbeider bij een bedrijf (jonge werkzoekende en zou eender wat aannemen om uit de werkloosheid te blijven).
Concreet, het interimkantoor heeft mijn zoon slechts in de late namiddag vrijdag jongstleden, laten weten dat hij daar als interimair aan de slag kon, en dat alles verder geregeld zou worden.
Nu horen wij gisteren dat het om "dagcontracten" gaat. Mondeling is hem wel zijn uurloon meegedeeld, en de uurregeling!
Vermits dagcontracten vroeg ik gisteren naar de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid die volgens mij aan de interimair moet worden overhandigd voor aanvang van de arbeid. Niks daarvan dus!
Hij wist me te vertellen dat het 'inhouse office' van het uitzendkantoor slechts aan het einde van de week contracten opmaakt voor de week die voorbij is.
Volgens mij en uit mijn ervaring met interimarbeid moet een interimair hoe dan ook vooraf een contract in zijn bezit krijgen, met alle wettelijke vermeldingen er op.
Ik wil hierin niet meteen het interimkantoor aanpakken, (heb ik al eens eerder gedaan voor mijn zoon was toen bij Start People, met als gevolg dat hij daar op de 'zwarte lijst" is terechtgekomen) maar wat kan ik concreet doen?
Hij gaat naar het bedrijf met het openbaar vervoer, en nadien een ferm stuk te voet, wat als hij bvb wordt aangereden ? Interimkantoor kan zeggen : wij weten van niks, waar is zijn arbeidsovereenkomst??En andere zaken.... Kortom dit is absoluut geen correcte handelswijze van het uizendkantoor maar wat kan ik er concreet tegen beginnen, zonder dat mijn zoon weer op een zwarte lijst terecht komt (en geloof me maar, ze bestaan.........!!)
Alle advies welkom!
Filouke