Ik ben onderwijzer en in mijn vrije tijd ga ik graag wat bijverdienen in de bouw.
Omdat ik dit graag geregulariseerd had, ging ik mezelf hierover informeren bij enkele boekhouders, doch zij spreken elkaar tegen.
Volgens de ene boekhouder dien ik een BTW-nummer aan te vragen om zelfstandig helper te kunnen worden. Dat brengt met zich mee dat ik kwartaalaangiften moet doen, een jaarbalans moet opstellen, facturen moet opmaken voor de zelfstandige die ik help, ... dus een hoop werk én hogere kosten (meer werk voor mijn boekhouder). Ook dien ik me aan te sluiten bij een sociale kas voor zelfstandigen.
Volgens een andere boekhouder is het veel gemakkelijker: ik sluit mij gewoon aan bij een sociale kas voor zelfstandigen, link mezelf aan de BTW-nummer van de zelfstandige die ik help en geef op het einde van het jaar gewoon mijn inkomsten aan op mijn belastingbrief. (Dus geen kosten voor de boekhouder en veel minder werk voor mij (geen facturen opstellen)).
Wie kan mij vertellen welke boekhouder gelijk heeft?
Mocht ik kiezen voor de tweede boekhouder (die het mogelijk niet bij het juiste eind heeft), kan ik daarna verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat het niet klopt? Hij zou over de expertise moeten beschikken en niet ik als leek.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties!
Dave