Recht op klein verlet.

Watermeloentje
Topic Starter

Recht op klein verlet.

#1 , 22 okt 2012 19:07

Hallo,

Ik heb recent een nieuw vonnis van de jeugdrechtbank waarin mijn ex en ik nu de schoolvakanties delen.
Met de aankomende herfstvakantie wil dit zeggen dat ik mijn dochter op vrijdag om 19u moet ophalen, wij wonen echter op 110 km afstand van elkaar.
Op mijn werk heb ik gevraagd om om 16u te mogen stoppen om op tijd te zijn (ik moet de kennedytunnel voorbij op een vrijdag -> ramp).
Mijn verantwoordelijke weigert me dat, terwijl er nog 2 collegas aanwezig zijn die alleen de winkel open kunnen houden.
Ik mag maar om 17u30 stoppen.
Ik kan dus met de files erbij onmogelijk op tijd zijn.
Mijn ex en ik hebben geen communicatie en ik kan hem onmogelijk vragen om een uur later te komen.
Heb ik geen recht op klein verlet?
Ik heb een vonnis waarin mijn verplichtingen staan en ik heb voldoende recupuren staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 okt 2012 19:41

kleint verlet kan je niet nemen, verlof om dwingende reden ook niet. je zal moeten verlof nemen.

Watermeloentje
Topic Starter

#3 , 22 okt 2012 20:04

Dat is het probleem, ik wil wel verlof nemen maar ik mag niet?
In het vonnis staat ook vermeld dat ze door mij moet opghaald worden, niet door derden.
Dus ik zit enerzijds met een wettelijke verplichting die ik wil naleven maar niet kan/mag naleven door mijn werkgever, eerder door de verantwoordelijke die perfect voor me zou kunnen invallen.

Reclame

JPV

#4 , 22 okt 2012 20:10

wanneer heb je je verlof voor de volledige dag aangevraagd? wat is de reden van weigering? hoeveel verlof heb je nog over?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2012 20:19

Kon je dat probleem niet bespreken met de rechter VOOR het opstellen van het vonnis?

Watermeloentje
Topic Starter

#6 , 22 okt 2012 21:32

De rechter gaat geen rekening houden met een bepaalde werksituatie op dat moment die mss volgend jaar weer anders is.
Ze heeft ons uurrooster ook niet gevraagd om een vonnis op te stellen.
Ik heb vorige maand dat al aangevraagd.
De reden voor de weigering is dat mn verantwoordelijke vind dat we met 3 moeten zijn ipv met 2.
Terwijl zij als verantwoordelijke perfect die dag kan invallen voor mij.
Maar onlangs had een collega te diep in het glas gekeken de acond voordien en op een zaterdag mag zij wel naar huis en stonden we ook met 2.

Watermeloentje
Topic Starter

#7 , 22 okt 2012 21:33

Ik vraag zelfs geen volledig dag, 2 uur en half is voldoende.
Ik heb nog 3 dagen verlof en 7 uur recup staan.

duma

#8 , 23 okt 2012 11:12

Een rechter zou daar WEL rekening mee houden. Uiteraard vraagt hij uw uurrroster niet op ('t zou mooi zijn als hij dat van iedereen zou doen). Hij gaat er van uit dat als er problemen zouden zijn met het uurrooster dat dat dan wel gemeld zou worden. Maar dat hebt u niet gedaan.

Hoelang is dit vonnis er al? Kan uw advocaat niet met de advocaat van uw ex spreken om dit te regelen?
Als u echt niet vroeger kan/mag vertrekken, kan u uw ex een aangetekend schrijven sturen met de melding dat u uw kind komt halen, maar dat u dat om 19.30 zal doen ipv om 19h. Indien op voorhand verwittigd en als het maar gaat om een half uur, zou uw ex daar niet moeilijk over mogen doen.

Maar als ik u was, zou ik toch zien dat ik op tijd was. Pas een nieuw vonnis en dan al beginnen met te laat komen. Dat komt niet goed over.

eylis

#9 , 23 okt 2012 13:55

het spijt me, maar een clausule in een vonnis dat stipuleert dat jullie kindje niet door een derde opgehaald mag worden is totaal onwettig!
Als jij verhinderd bent om je kind af te halen, mag en kan jij volgens de wet zelf iemand mandateren om dat te doen voor jou. Je mag je kind binnen jouw omgangstijd overdragen aan de monitoren van een jeugdbeweging, de juffen van de school, een busschauffeur die het kind vervoert van a tot z en dus ook aan een vertrouwenspersoon.
als een vonnis jouw burgerlijke ouderlijke rechten fnuikt, dan is dat onwettig.
binnen jouw ongangstijd mag jij je kind onder toezicht zetten van een persoon die jij uitkiest. in dat geval wel een gehandtekend papiertje aan de persoon in kwestie geven waarin staat dat deze persoon Y door jou gemandateerd is om je kind X af te halen op die datum om dat uur.
Waarom heeft jouw advocaat in hemelsnaam toegestaan een onwettige clausule in het vonnis op te laten nemen??

duma

#10 , 23 okt 2012 14:08

Eylis,
ik vrees dat je er naast zit.
Tenzij anders in het vonnis gestipuleerd, moet je het kind inderdaad meegeven aan derden ALS je op voorhand bent verwittigd.
Maar als het in het vonnis staat, staat het erin. Daar kan méér dan een goede reden voor zijn!

eylis

#11 , 23 okt 2012 19:48

uiteraard dat je vooraf moet verwittigen, dat spreekt voor zich.
Maar een vonnis dat verbiedt dat een andere vertrouwenspersoon het kind afhaalt? dat druist volledig in tegen de persoonlijke ouderlijke rechten.
Watermeloen: kan je toelichten hoe en waarom die clausule in het vonnis is terechtgekomen?
Want ik probeer het te vatten....

de reden

#12 , 24 okt 2012 10:35

Mijn ex en ik hebben geen communicatie en ik kan hem onmogelijk vragen om een uur later te komen.
waarom kon/kan je geen aangetekende brief sturen met de vermelding dat het wat later kan worden ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#13 , 29 okt 2012 14:31

Met de wagen is het misschien een ramp, maar is openbaar vervoer geen mogelijkheid? Geen idee wat het traject is, maar ik heb zelf al enkele malen een verplaatsing met trein en bus gedaan in plaats van de wagen, omdat het me veel tijd bespaarde... Hangt wel allemaal af van waar je kan vertrekken en waar je naartoe moet, uiteraard.

Verder: als je totaal geen communicatie meer hebt met je ex, hoe verwittig je heb dan als je toch onverwacht vertraging zou hebben? Misschien is het beter voor jullie (praktisch gezien dan) en voor jullie dochter (emotioneel gezien dan) dat er tussen jullie toch énige vorm van communicatie is. Ook al is het maar gericht op praktische zaken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma

#14 , 30 nov 2012 10:36

Hoe is het afgelopen?

Terug naar “Andere”