recup

xantippe
Topic Starter

recup

#1 , 26 jul 2012 15:15

mijn vriendin moet regelmatig eens een halfuurtje langer werken (of meer). zij krijgt dan recup. nu moet zij voor onderhoud van haar wagen tijdens de werkuren naar de garage. haar leidinggevende zegt dat ze hiervoor haar recup moet gebruiken. wat denken jullie, is dit correct?

ter info: het is niet mogelijk om naar die garage te gaan buiten de werkuren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 26 jul 2012 15:18

Dat lijkt mij een zeer acceptabele regeling.

JPV

#3 , 27 jul 2012 10:32

idem

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2012 11:29

ter info: het is niet mogelijk om naar die garage te gaan buiten de werkuren.
Wat wil je exact zeggen met die laatste opmerking? Moest ze WEL buiten de werkuren naar de garage kunnen gaan, zou ze hier ook van haar vrije tijd moeten voor opofferen, net als nu het geval is (recup opofferen om naar de garage te gaan). Dus veel verschil maakt het niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

licen

#5 , 27 jul 2012 13:18

Is het een bedrijfswagen of haar persoonlijke wagen?

Gebruiker21

#6 , 27 jul 2012 13:45

Is het een bedrijfswagen of haar persoonlijke wagen?
Héhé, goede vraag. Wij gaan er uiteraard van uit dat het een bedrijfswagen is, maar dit is inderdaad niet expliciet vermeld.

Als het om een privéwagen gaat, zou de vraag redelijk absurd zijn. Waarom zou de werkgever moeten opdraaien voor het feit dat de werknemer zijn privé wagen op onderhoud moet brengen?

Maar je hebt gelijk: dat stukje info ontbreekt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xantippe
Topic Starter

#7 , 27 jul 2012 13:51

is inderdaad een bedrijfswagen

Moest ze WEL buiten de werkuren naar de garage kunnen gaan, zou ze hier ook van haar vrije tijd moeten voor opofferen, net als nu het geval is (recup opofferen om naar de garage te gaan). Dus veel verschil maakt het niet...
true

duma

#8 , 27 jul 2012 14:02

Wij mogen binnen de werkuren voor onderhoud en dergelijke gaan. Hebben zelfs een taak om onze tijd daarvoor te registreren.
Maar dat zal wegens goedheid van de baas zijn dan, vermoed ik ;)

Gebruiker21

#9 , 27 jul 2012 14:16

Wij mogen binnen de werkuren voor onderhoud en dergelijke gaan. Hebben zelfs een taak om onze tijd daarvoor te registreren.
Maar dat zal wegens goedheid van de baas zijn dan, vermoed ik ;)
Ik vermoed dat dit wel enkel met bedrijfswagens is, niet met privé-voertuigen?

duma

#10 , 27 jul 2012 14:23

Jaja, enkel bedrijfswagens logischerwijs.

eylis

#11 , 27 jul 2012 14:54

goh, ik zou de kerk ergens in het midden zoeken... Is de bedrijfswagen een héél belangrijk (onmisbaar) iets om het werk te kunnen doen: dus zeg maar dagelijks véél verplaatsingen van her naar der. Dan zou ik durven vragen dat het binnen de werkuren gebeurt. Sterker nog: dan zou de baas zelf het onderhoud van zijn wagenpark moeten regelen en inplannen.
Maar als de wagen veel meer een extra voordeel in natura is en veel minder een belangrijk werkinstrument, dan kan de werknemer hetwel in zijn vrije tijd inplannen vind ik. Staat er niets in het werk/bedrijfsregelement daarover?

JPV

#12 , 27 jul 2012 19:47

ah, als het een bedrijfswagen is, dan is dit een auto van het werk en moet dit tijdens de werkuren gebeuren, gezien het materiaal van het werk is én de werkgever betaalt (eventueel via leasign).

xantippe
Topic Starter

#13 , 27 jul 2012 20:11

dus geen recup?
wagen wordt gebruikt om naar het werk te rijden en naar huis, daarnaast ook om huisbezoeken te doen en verschillende locaties waarop ze werkt.

eylis

#14 , 27 jul 2012 20:17

ja, overduidelijk een onmisbaar werkinstrument: de baas zou dus zelf al die dingen moeten regelen en inplannen binnen haar werkuren dat ze naar de garage rijdt én zelfs een vervangwagen krijgt aldaar.

xantippe
Topic Starter

#15 , 29 jul 2012 11:17

bedankt om mee na te denken. nu is natuurlijk wel de vraag of haar verantwoordelijke dit ook zal aannemen :)

Terug naar “Andere”