Nieuwe firmawagen-minder gezinsvriendelijk: wijziging loon ?

fdr
Topic Starter

Re: Nieuwe firmawagen-minder gezinsvriendelijk: wijziging lo

#16 , 07 aug 2011 14:34

Beste JPV,

ik wil niet betweterig overkomen : onze wagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer (en is dus fiscaal in die zin een voordeel) en hoogst uitzonderlijk voor werkverplaatsing (bvb maximum tweemaal per jaar naar andere exploitatiezetel van de firma, nu en dan eens iets afhalen bij een leverancier ...). Daarnaast wordt de wagen gebruikt voor zuiver privéverplaatsingen.
Ik doelde met "eigen aan de fiscale regels" op het volgende : "Het fiscaal voordeel ten laste van de werknemers wordt forfaitair geraamd op basis van enerzijds een forfaitair aantal privé-kilometers EN anderzijds de fiscale pk. Per jaar bedraagt dit forfait 5.000 of 7.500 km naargelang de afstand woon-werkverkeer meer of minder dan 25 km bedraagt. Indien de werknemer zijn bedrijfswagen enkel voor privé-verplaatsingen gebruikt, wordt dit bepaald op 5.000 km per jaar.".
Ik verwijs naar de website van de FOD Financiën (http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... -use.htm#O).
Op basis van die "regel" vallen wij onder de toepassing van de 5000/7500-bepaling, omdat we dus gemengd gebruik (woon-werk & zuiver privé) hebben.

In die zin begrijp ik je uitspraak niet. Maar goed, ik had ook niet duidelijk vermeld dat ik de wagen alvast voor woon-werkverkeer gebruik.

Nogmaals, het ging me er om aan te geven dat de wagen gekozen werd (onder het oude management) rekening houdende met een hoge mate van gezinsvriendelijkheid (omdat hij privé werd gebruikt) en niet in functie van dagdagelijkse dienst/werkverplaatsingen.

Nogmaals bedankt voor de overwegingen die je me al meegaf - ik hou daar hoe dan ook rekening mee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 07 aug 2011 18:13

die vermelding van woon-werkverkeer is idd essentieel.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 aug 2011 09:13

Verschillende reacties bevestigen mijn vrees dat men niet leest wat er staat/gevraagd wordt, maar enkel dat wil gelezen hebben waarover men zelf iets kwijt wil.
Dit is een beetje eigen aan een forum. Indien je enkel antwoorden wil op je vragen, zonder meer, kan je best je vakbond, of in extremis een advocaat, raadplegen.

Op een forum is het net door de communicatie tussen verschillende leden, dat er interessante zaken opduiken / onverwachte oplossingen voor problemen "uit de lucht komen vallen". Dat is net de meerwaarde van een forum. Er is dus geen enkele reden om u persoonlijk aangevallen te voelen. Er is nergens gezegd dat JIJ PERSOONLIJK onverantwoord rijdt, met een Audi of BMW rijdt, enz... Er wordt enkel vastegesteld dat dit bij veel bedrijfwagen-bestuurders(bestuursters) zo is, that's all...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gemzy

#19 , 18 jun 2012 21:25

Even een duwtje...

In mijn contract staat niets vermeld over een firmawagen, maar ik heb er wel één. Ik betaal hiervoor op het einde van de elke maand 'privé gebruik voortuig'.

Ik heb begrepen dat indien in het contract hiervan niets vermeld staat, men dit niet meer afpakken, omdat dit een 'verworven recht' zou zijn. Klopt dit?

Vraag twee: Men heeft bij het verlopen van het contract een andere wagen gekozen. Ik ben nu overgegaan van pakweg een Opel Astra naar een Opel Corsa. Vrij vervelend, daar een type wagen als Corsa, zelfs geen plaats heeft in de koffer voor de buggy. Ik krijg antwoorden op het werk in de zin van 'uw familiale omstandigheden zijn onze zaak niet.' Belangrijk om weten, ik heb deze wagen voor het werk zelf langs geen kanten nodig, dit is enkel een onderdeel van mijn salarispakket.

Ik heb echter ontdekt dat een werkgever (indien hier geen afspraken rond zijn gemaakt) niet eenzijdig (dus zonder akkoord van de werknemer) een kleinere/goedkopere wagen mag kiezen, omdat deze deel uitmaakt van mijn loon. Dit is alsof ik in plaats van een opslag, men mij loon afpakt.

Klopt dit? Ik betaal natuurlijk wel iets minder op het einde van de maand nu, omdat de motor ook veel lichter is, maar het voelt wel aan alsof men mijn een deel loon heeft afgenomen.

JPV

#20 , 19 jun 2012 10:25

eerste vraag: klopt indien het langdurig is, niet eenmalig.
tweede vraag: klopt, maar kijk zeker naar de cataloguswaarde. als die niet veel verschilt, heb je geen punt. Je persoonlijke situatie is idd niet van belang, de cataloguswaarde ("objectieve waarde") wel. Tenzij je graag het échte voordeel aan de belastingen wil betalen en niet het forfaitaire aantal km's ;).

eylis

#21 , 19 jun 2012 10:36

FDR mag van zijn werkgever een auto gebruiken. Zijn werkgever geeft hem dit als natura loonvoordeel voor privégebruik. FDR zegt immers zelf: Het is niet géén gereedschap. Het is dus geen firmawagen.
FDR vindt alleen dat de nieuwe wagen niet de wagen is die hij graag zou gebruiken.
Dat is heel vervelend...
Mijn werkgever wilde mij een GSM + foonabonnement geven. Maar ik heb die toch maar geweigerd want die telefoon beviel me niet én ik wilde mezelf de vrijheid voorbehouden zelf baas te zijn over mijn persoonlijk telefoongebruik én het privékarakter van mijn telefoonnummer.
Mijn collega's waren in het begin dolblij met hun kijk/leestelefoon, maaar nu veel minder: want door dit speeltje zijn ze nu continu beschikbaar voor iederéén op gelijk welk moment...

Een gegeven paard kijk je niet in de bek :-)

Gebruiker21

#22 , 19 jun 2012 11:28

Groot gelijk eylis. Ik hoef ook geen "extralegale voordelen" zoals GSM, laptop, wagen, enz... Groepsverzekering, hospitalisatie en maaltijdcheques zijn dan weer wel mooi meegenomen, maar minder "materieel". Dat zij mij die wagen, laptop en GSM maar vertalen in extra brutoloon. Véél interessanter en je kan er mee doen wat je zelf wil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#23 , 19 jun 2012 12:04

en extra brutoloon zorgt later ook voor meer pensioen. :)

Gemzy

#24 , 20 jun 2012 16:40

@ JPV: in verband met vraag twee: de catalogusprijs is ZONDER BTW voor de auto die ik al had €15800 en de auto die ze me nu willen aansmeren €12300.

Dat vind ik een toch al een behoorlijk verschil, is een kwart minder.

Terug naar “Andere”