#17 , 06 apr 2011 11:29
Even een update, omdat dit in de toekomst anderen helpen kan.
Ik heb bericht gehad van Minister Onkelinx. Het overzetten van ziektegeld is geen probleem, het overzetten van de ziekteverzekering wel, omdat er geen voorziening is voor Amerika.
Dus, ik schreef de commissie van gelijke kansen en discriminatie een mail, legde alles uit. Ik zei dat, ondanks dat de wet zegt dat het moet kunnen mits toestemming, het niet kan omdat de voorzieningen niet getroffen zijn. Het kan niet zijn dat die dan beperkt wordt in regio, omdat er geen akkoord wordt gemaakt buiten de regio. Ik haalde er alles bij, ook de nieuwe wet dat de voorzieningen getroffen zijn om binnen gans Europa alles zonder problemen te transfereren voor een invalide. Ervoor waren alleen bepaalde landen makkelijk toegankelijk voor het overzetten van de ganse nest, zoals Spanje. Wilde je binnen Europa verhuizen, dan was er voor bepaalde landen heel wat heisa nodig, maar vanaf 1 mei niet meer, bijna een formaliteit.
Die commissie broedde er een tijd op, gaf me gelijk en er is nu een wetsaanpassing aangevraagd. Het is niet dat de voorziening er niet is, dat ge er geen recht op hebt, dan moet de overheid maar zorgen dat de voorziening er is, zo zegt men.
Ik moest van hen het ziekenfonds inschakelen om deze wetsaanpassing met hen samen te ondersteunen. Ik heb dat gedaan en ook die zijn nu bezig op de juridische dienst.