zwartwerk

Loria
Topic Starter

zwartwerk

#1 , 23 dec 2011 09:05

Persoon die ik ken ( met vaste job) klust in het weekend bij als verkoopster in een winkel ( in het zwart) Vorige week kreeg ze controle en stond ze toevallig niet achter de toog ( mits een interventie van een andere verkoopster die had gehoord dat de RVA op bezoek was, vluchtte ze naar boven waardoor ze niet is gesnapt)
Ik vraag me: kan de RVA haar snappen als zij tijdens de week ergens vast werkt? Of is dat een andere dienst die daarvoor werkzaam is?
Ik weet dat ze morgen opnieuw werkt in het zwart. Kan je een controleur op commando sturen van: kijk, persoon x werkt die dag daar in het zwart, dus ga net dan controleren? Kan dat anoniem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 dec 2011 09:16

Uiteraard kan dat. De vraag is eerder of die controleur daar iets gaat aan doen als je anoniem een klacht indient. Ik vraag me zelfs af of ze iets doen als je je bekend maakt. Weet alvast dat zij dagelijks ettellijke anonieme klachten binnenkrijgen. Ze zijn onderbemand om alles te kontroleren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Loria
Topic Starter

#3 , 23 dec 2011 09:21

wil me desnoods bekend maken aan hun diensten, al zou ik liever hebben dat zij anoniem zijn naar de persoon in kwestie toe. Het is een winkelstraat van een stad dat zij werkt, controleren ze daar niets sneller ( kunnen ze nog wat extra winkels tegelijkertijd doen) dan in één klein winkeltje dat heel erg afgelegen ligt?

Wat is de dienst voor iemand die al elders werkt en dus geen uitkeringen ontvangt? Geen RVA of RIZIV dacht ik.

Reclame

willby

#4 , 23 dec 2011 11:06

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen . Jongens toch, zulke kleinzielige mensen. Iedereen probeerd in deze tijden te overleven, ja, overleven , want we worden gewoon gestroopt door het systeem.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2011 11:06

De RVA controleurs zijn ook sociale controleurs dit wil zeggen dat ze iedereen kan betrappen op zwartwerk ook al zijn het geen werklozen.

Maar ik vraag me af of hier LORIA het 100% zeker weet dat het zwart werk is? , werk ze op de rsz om dit te kunnen zien, wie zegt dat deze winkel haar niet inschrijft en elke keer ze werkt ze via DIMONA(Déclaration Immédiate/ Onmiddelijke aangifte) aangeeft, een gewoon smsje is voor de rsz al voldoende.

En wat heeft LORIA daar bij te winnen om op iemand te jagen als hij zwart werkt, en vergeet niet dat de zwartwerker zo goed als geen boete krijgt als hij geen vervangingsinkomsten geeft, dat dan enkel de werkgever gestraft word, en hij bij 90% van de gevallen men de opdrachtgever kenbaar maakt.

Ik hou niet van klikspanen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos

#6 , 23 dec 2011 15:41

[Mijne heren en dames, gelieve bij het onderwerp te blijven en bij het antwoorden het juridische karakter van dit forum te respecteren. Gebrek aan inwilliging van dit verzoek zal me verplichten ongewenste kerstkadotjes uit te reiken. :Vandebos]

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 dec 2011 20:30

Maar ik vraag me af of hier LORIA het 100% zeker weet dat het zwart werk is? , werk ze op de rsz om dit te kunnen zien, wie zegt dat deze winkel haar niet inschrijft en elke keer ze werkt ze via DIMONA(Déclaration Immédiate/ Onmiddelijke aangifte) aangeeft, een gewoon smsje is voor de rsz al voldoende.
een smsje naar dimona? voor horeca mss, maar niet voor een winkel. En de OP vraagt een controle, wat haar goed recht is (om dat te vragen)

En wat heeft LORIA daar bij te winnen om op iemand te jagen als hij zwart werkt, en vergeet niet dat de zwartwerker zo goed als geen boete krijgt als hij geen vervangingsinkomsten geeft, dat dan enkel de werkgever gestraft word, en hij bij 90% van de gevallen men de opdrachtgever kenbaar maakt.

Ik hou niet van klikspanen !!
zowel zwartwerker als werkgever kan gestraft worden, ook bij afwezigheid van vervangingsinkomen. Bij een controle bestaat niet altijd een opdrachtgever, kan perfect anoniem. En wat LORIA daarbij te winnen heeft: dat iedereen niet als LORIA correct belast wordt op het loon en zo het algemeen belastingstarief naar beneden kan gaan.

Terug naar “Andere”