aangifte arbeidsongeschiktheid - verbrekingsvergoeding ?

sofiake
Topic Starter

aangifte arbeidsongeschiktheid - verbrekingsvergoeding ?

#1 , 21 dec 2011 15:37

Wat dient er te gebeuren indien je ziek wordt tijdens de periode dat je een verbrekingsvergoeding hebt ontvangen ?

In mijn specifiek geval :
verbrekingsvergoeding dekt periode tem 15/12
ziekte vanaf 15/6
ik heb geen aangifte van arbeidsongeschiktheid gedaan bij mutualiteit omdat ik toch niet uitkeringsgerechtigd ben tem 15/12
ik doe nu aangifte en ze weigeren omdat periode tussen begindatum ziekte en aangifte arbeidsongeschiktheid te groot is

maar waarom zou ik in juni al mijn arbeidsongeschiktheid hebben moeten aangeven ?
toen wist ik niet hoe lang die zou duren, én ik zou toch geen uitkering krijgen (niet van mutualiteit en niet van RVA) aangezien ik nog verbrekingsvergoeding heb ..

Alle reacties welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2011 21:15

kan je de brief overtupen waarin ze die weigeren?

j.demoor

#3 , 23 dec 2011 10:53

“Art.38...§ 2. Onverminderd...kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘indien je ziek wordt tijdens de periode dat je een verbrekingsvergoeding hebt ontvangen’

Ik leid hieruit af dat uw arbeidsovereenkomst opgezegd werd door uw werkgever,die u dan ook tijdig in kennis diende te stellen van uw ziekte die de opzeggingstermijn schorste,ook al was u niet uitkeringsgerechtigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

xena

#4 , 23 dec 2011 12:09

“Art.38...§ 2. Onverminderd...kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘indien je ziek wordt tijdens de periode dat je een verbrekingsvergoeding hebt ontvangen’

Ik leid hieruit af dat uw arbeidsovereenkomst opgezegd werd door uw werkgever,die u dan ook tijdig in kennis diende te stellen van uw ziekte die de opzeggingstermijn schorste,ook al was u niet uitkeringsgerechtigd.
het zal niet gaan om een opzeggingstermijn maar om de periode na het einde van de arbeidsovereenkomst gedekt door de verbrekingsvergoeding en die kan niet worden geschorst .
dit zal allicht in het kb 3/7/1996 inzake ziekte-uitkeringen moeten worden gezocht , iets boven het art 200 staat er iets over gelijkgestelde dagen dacht ik

Terug naar “Andere”