Bedrijfswagen inleveren bij langdurige ziekte

Gemzy
Topic Starter

Bedrijfswagen inleveren bij langdurige ziekte

#1 , 14 dec 2010 21:05

Dat de werkgever het recht heeft je bedrijfswagen terug te vorderen bij lange afwezigheid door ziekte of zelf arbeidsongeval, kan ik mee instemmen, immers na een maand gewaarborgd loon betaalt hij je niet meer uit, en aangezien de wagen deel uitmaakt van je loon, hoeft hij je die niet langer te 'gunnen'.

Stel nu dat na mijn afwezigheid die wagen ondertussen aan iemand anders (zelfs iemand die niets met het werk te maken heeft) uitgeleend geweest is, en er is schade aan (blutsje, beschadiging interieur, niet proper onderhouden, in gerookt geweest,...), wat zijn mijn rechten dan? Kan ik de wagen weigeren met als argument dat ik er altijd voor gezorgd heb en ik een wagen in dezelde staat terug wil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 dec 2010 21:07

je hebt afaik niet recht op een auto in een bepaalde staat. Als ze de schade natuurlijk aan jou proberen aan te rekenen (bij leasing), is het een andere zaak.

Gemzy
Topic Starter

#3 , 14 dec 2010 21:08

Met andere woorden ik sta nog steeds evenveel af per maand aan een wagen die minder waard is?

Reclame

JPV

#4 , 15 dec 2010 08:38

Je staat geld af voor het feit dat je een auto krijgt van een bepaald type. De staat van de auto is niet bepaald. Of hij nu al dan niet proper is, over een volautomatische airco beschikt, ... staat normaal gezien niet in je arbeidsovereenkomst bepaald.

Terug naar “Andere”