Invaliditeitsuitkering en nieuw woonland

Spectator
Topic Starter

Invaliditeitsuitkering en nieuw woonland

#1 , 09 nov 2010 13:48

Goede middag,
Alhoewel reeds een jaar meelezend nog nooit een vraag gesteld tot op vandaag dus.

Een vriendin van mij is al enige jaren op invaliditeit +66 % en krijgt dus een maandelijkse invaliditeitsuitkering.
Om gezondheidsredenen overweegt zij uit te wijken naar een warmer klimaat binnen de U.S.A., dus buiten Europa.
De keuze voor de USA is vooral ingegeven omdat haar echtgenoot nog werkt en zijn talenkennis beperkt is tot Nederlands en Engels, wat de keuze voor zuid europa helaas uitsluit.

Nu is de vraag : kan zij haar uitkering behouden als zij naar de states verhuisd ?

Binnen Europa kan dit inderdaad, maar buiten Europa blijkt dit een probleem te geven.
Foefelen met adressen is uit den boze, en zij wil uiteraard alleen legale oplossingen.

Kan iemand hier het licht in de administratieve duisternis aansteken ?

Met dank voor alle nuttige info terzake.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pokemon

#2 , 10 nov 2010 09:06

Ik heb net hetzelfde probleem, ook toeval. Mijn topic is dit:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 65&t=24567

j.demoor

#3 , 11 nov 2010 09:03

“Art.136.§ 1. Onverminderd de toepassing van de internationale rechtsorde, worden de in deze gecoördineerde wet bedoelde prestaties geweigerd als de rechthebbende zich niet werkelijk op Belgisch grondgebied bevindt of als de geneeskundige verstrekkingen buiten het Belgisch grondgebied zijn verstrekt. Ze kunnen evenwel worden toegekend: a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).

Onderzoek die ‘internationale rechtsorde’ en ‘bepaalde voorwaarden’ bij uw ziekenfonds.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jefke007

#4 , 11 nov 2010 11:05

"Ze kunnen evenwel worden toegekend: a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen)."

Het is ook geen enkel probleem voor die landen die buiten "europa" vallen, maar voor dergelijke landen is wel een VOORAFGAANDELIJKE en SCHRIFTELIJKE toelating van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds vereist om in dat land te gaan wonen ( met behoud van de uitkeringen ).
Voor de "europese" landen is inderdaad geen toelating meer nodig, wel een kennisgeving ( ze moeten je altijd een oproep kunnen sturen, ook al is het een oproep van de controlegeneesheer van dat land ). Vrij verkeer van enz....

Spectator
Topic Starter

#5 , 11 nov 2010 11:31

Mag ik jullie bedanken voor de geformuleerde antwoorden.

Pokemon

#6 , 11 nov 2010 11:34

Dit helpt mij ook, waarvoor dank. Waar kan ik die volledige wettekst vinden?

jefke007

#7 , 11 nov 2010 14:05

"Nu is de vraag : kan zij haar uitkering behouden als zij naar de states verhuisd ?"

mijn antwoord :JA

"uitkeringen" = officiele benaming voor ziekte of invaliditeitgeld door het ziekenfonds te betalen( loonverlies ingeval van ziekte )

gezondheidszorgen is NIET hetzelfde

Eventjes opmerken dat er enkel op de vraag van Spectator VANDAAG is geantwoord. De belgische maandelijkse uitkering ( loonverlies= ziekteuitkering ) kan in Amerkia worden betaald ).
Dit heeft niets te maken met het feit dat er GEEN OVEREENKOMST is met Amerika, maw je zal zelf een peperdure private verzekering moeten/mogen nemen om daar in regel te blijven voor hospitalisatiekosten , dokterskosten enz.

Pokemon

#8 , 11 nov 2010 14:54

Ik zal even het antwoord van de sociaal assistente van mijn ziekenfonds in quote zetten:
Er is geen overeenkomst tussen België en Amerika wat ziekteverzekering betreft. Voorlopig zolang u nog een erkenning invaliditeit heeft kan uw ziekteuitkering nog betaald worden indien uw domicilie nog blijft behouden in België. Maar een nieuwe erkenning krijgen als u in Amerika woont gaat niet meer, alsook de hulp van derden kan dus uiteraard niet meer uitbetaald worden. Wij hebben geen controleorganen in Amerika (of eender welk land) als we er geen verdragen mee hebben.

Dit houdt ook in dat alles waarvoor u momenteel een goedkeuring heeft via de Belgische ziekteverzekering zoals medicatie, rolstoel, honoraria dokter,… gaan wegvallen. Terugbetaling via Eurocross is enkel als men op vakantie gaat en plotse dringende medische zorgen nodig heeft, dus deze gaat ook niet tussenkomen.

De 130€ van de Vlaamse zorgverzekering krijgt men ook niet meer uitbetaald als men niet meer in Vlaanderen woont (het woord zegt het zelf al “vlaamse” zorgverzekering).

Provinciale of Vlaamse overheidspremies (zoals de aanpassingspremie woningen) worden ook enkel in die regio’s uitbetaald. Dus kan men hier ook geen aanspraak op maken als men verhuist.

Wat betreft hulpmiddelen of PAB van het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap, kan dit alleen in Vlaanderen.

Ik veronderstel dat je een privé-verzekering moet nemen in Amerika om uw kosten daar te kunnen reclameren. Het is wel noodzakelijk dat je je bij de verzekering in het buitenland goed moet bevragen over kostprijs, wachttijd voor eventuele bestaande aandoeningen,… De vraag is ook of je met een bestaande aandoening ginder wel al een verzekering kunt krijgen. Uiteraard is dit te bevragen in Amerika zelf.
Volgens haar krijg ik dus geen invaliditeitsuitkering ginder, of mijn domicillie moet hier blijven.

jefke007

#9 , 11 nov 2010 15:31

Er is wel voorafgaandelijke schriftelijke toelating van adviserend geneesheer nodig. Ken zelfs mensen die in Australië en waarschijnlijk ook in Amerika ( maar dat is al te lang geleden dat laatste )wonen die wel een uitkering van het ziekenfonds krijgen. Indien adviserend geneesheer uiteraard geen toelating wil geven dan kan het zeker niet.

Welk ziekenfonds is dat ?
"Ik VERONDERSTEL dat je een privé-verzekering moet nemen in Amerika om uw kosten daar te kunnen reclameren" ( zeker is ze dus al niet : je moet zeker een privé-verzekering nemen.)

Mariette

#10 , 11 nov 2010 15:43

Mij werd ook ooit verteld - maar dit zou ondertussen kunnen aangepast zijn - dat ik mijn domicilie in Belgie moest behouden, maar dat ik telkens voor een periode van max. drie maanden naar het buitenland mocht. uiteraard beschikbaar voor oproeping voor controle.

jefke007

#11 , 11 nov 2010 17:51

Mij werd ook ooit verteld - maar dit zou ondertussen kunnen aangepast zijn - dat ik mijn domicilie in Belgie moest behouden, maar dat ik telkens voor een periode van max. drie maanden naar het buitenland mocht. uiteraard beschikbaar voor oproeping voor controle.
De wetgeving wijzigt wel regelmatig maar wat altijd moest :
1. de verblijfplaats moest inderdaad altijd bekend zijn, voor een eventuele oproep.
2. afhankelijk van het land kan het verschillen of je verblijf moet melden "europa" of effectief een toelating vragen.

De adviserend geneesheer houdt ook rekening met de oproepingsdatum van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit. Die datum is wel aan het ziekenfonds bekend, maar slechts een paar weken voordien aan de zieke.

Hoe dan ook de adviserend geneesheer kan altijd botweg een toelating weigeren indien het een land betreft dat niet tot "europa" behoort.
Bij niet "europese" landen kan hij de aanvraag a. weigeren b. toestaan voor onbepaalde duur c. de toelating in TIJD berperken ( en dat kan ook gebaseerd zijn op de ( geheime ) erkenningsdatum van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit. Zeker als het landen betreft waar geen geneeskundige controle kan gebeuren.

Pokemon

#12 , 11 nov 2010 18:17

De adviserende geneesheer weet ondertussen al sinds over een jaar van mijn verhuisplannen, ik denk niet dat die veel problemen gaat veroorzaken in mijn geval, omdat de noodzaak en het aantal oplossingen qua locaties erg beperkt is.

Een ziekenfonds is maar zo goed als de inspanning die men voor je doet. Ik heb een sociaal assistente gehad die mijn huisaanpassing tot in de puntjes heeft verzorgd, jammer dat die er niet meer is, ze doet nu ander werk op het ziekenfonds. Misschien beseft de huidige de ernst van de zaak niet, maar ik kan niets doen om het empathiegehalte in haar te verhogen, niet waar. Mocht het makkelijker zijn om rechtstreeks terecht te komen op diensten die er verstand van hebben, dan had ik het al gedaan. Reeds nu heb ik dat geprobeerd, maar men verwijst steeds naar haar door en haar inzet is beperkt tot het minimum, met als gevolg dat ik amper iets wijzer ben geraakt.

Daarom mijn dank dat jullie die inspanning wel leveren.

j.demoor

#13 , 13 nov 2010 10:18

“Art.294§ 1. Bij toepassing van artikel 136, § 1, van de gecoördineerde wet worden de buitenlandse verleende geneeskundige verstrekkingen toegekend: 1° voor hem persoonlijk en voor de personen te zijnen laste die er met hem verblijven, aan de gerechtigde die in een tijdvak van arbeidsongeschiktheid is EN van de adviserend geneesheer vooraf toestemming heeft gekregen om tijdelijk in het buitenland te verblijven HOEWEL hij zijn hoofdverblijfplaats in België behoudt. De adviserend geneesheer kan, voor een maximumtermijn van twee maanden, zijn toestemming geven voor een tijdelijk verblijf na het begin van de termijnen, vastgesteld in artikel 177, § 1, 1° en 2°, voor het opmaken van de daarin bedoelde verslagen. De voorafgaande toestemming van de adviserend geneesheer is niet vereist voor de personen die onder het toepassingsgebied vallen van de Verordening (EEG) nr. 1408/71 van 14 juni 1971, voor wat betreft een tijdelijk verblijf in een lidstaat van de Europese Unie of een Staat behorend tot de Europese Economische Ruimte...§ 3. Bij toepassing van artikel 136, § 1 van de gecoördineerde wet, worden uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid toegekend wanneer de gerechtigde zich buiten het Belgisch grondgebied bevindt, voor zover hij een der in § 1 bedoelde toestanden verkeert en voldoet aan de andere voorwaarden inzake toekenning van uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid, met name deze bedoeld in artikel 100 van de gecoördineerde wet.”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Pokemon

#14 , 13 nov 2010 15:19

Dank voor dat wetsartikel.

Ik heb ook nog twee ministers aangeschreven, ben benieuwd wat die me ook nog gaan kunnen meedelen.

jefke007

#15 , 13 nov 2010 17:59

Die art. 294 gaat over een tijdelijk verblijf in het buitenland met behoud van de domicilie in Belgie. In dat geval kan men zelfs maximaal OOK voor de gezondheidszorgen ( hospitalisatie enz. ) ook nog 2 maanden verzekerd blijven.

Zelf heb ik ooit eens iemand geweten die in Amerika lange tijd met belgische ziekteuitkering heeft gewoond.
Het zou kunnen dat dat wel bij mensen zijn die nooit meer kunnen genezen, en waar de erkenning van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit tot de pensioen leeftijd liep. Want als de erkenning door de Geneeskundige Raad niet ver genoeg loopt en men in een land woont waar er geen overeenkomst is, dan stelt er zich mogelijk wel een probleem.
Op de website van het riziv databank DOCLEG
(= http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; ligt de tool al een aantal dagen plat waar de eventuele wetgeving terzake kan opgezocht worden.

Terug naar “Andere”