Mijn werkgever plaatst me via een tussenbedrijf bij een "klant" als consultant. Deze klant heeft verschillende verplichte brugdagen waaronder 2 november, 24 en 31 december.
Noch In mijn arbeidscontract, noch in het arbeidsreglement wordt er gewag gemaakt van collectief verlof. Er staat enkel een 38urige werkrooster in (hierover is al een dispuut geweest aangezien de werkgever dacht dat er zomaar een 40urige werkweek kon opgelegd worden zonder dat er iets in contract/arbeidsreglement beschreven staat.
Tot nu toe heb ik quasi altijd "de brug" gemaakt. Dwz ik heb zelf verlof genomen. indien de "klant" dicht was. Deze keer heb ik besloten om geen verlof te nemen aangezien ik het nog nodig heb voor andere dagen en ik heb dit kenbaar gemaakt aan mijn bedrijf.
De werkgever verteld me dat ik deze dagen toch als verlof moet opnemen. Met de redenatie dat er van de klant verwacht wordt om dit op voorhand te communiceren wanneer ze dicht zijn zodoende dat wij daar rekening mee kunnen houden. Desnoods moeten we daar maar onbetaald verlof voor opnemen. In dezelfde verklarende mail verklaart de werkgever dat verschillende collegae dit doen en dat er zelfs één geval is van iemand die tussen kerst en nieuw 5 dagen onbetaald verlof moet opnemen hierdoor.
Mijn stelling is dat de werkgever hier in de fout is.
1. Het staat niet in mijn contract/arbeidsreglement dat er een collectieve sluiting is op die dagen noch is dit op voorhand aangegeven. (zij stellen dit om dat dit voor elke klant anders is).
2. Ik wordt verhuurd aan een tussenbedrijf, die zich op hun beurt verhuren aan een klant van hen. Ook daar staat (vermoedelijk) geen collectieve sluiting op die brugdagen in de boeken.
Ik heb ondertussen al een mail gestuurd met de melding dat ik zeker geen onbetaald verlof zal opnemen en dat ik alsnog verwacht dat ze me werk/een taak geven voor die dag(en) en dat ik die dagen geen verlof ga nemen.
1. Wat kan ik doen indien ze dit gewoon negeren en achteraf zeggen dat dit toch een onbetaalde dag is. Moet ik bv opdagen aan het kantoor van de werkgever (waar geen plaats is aangezien dit het woonhuis is, iedereen werkt op locatie) of van de eerste klant (aka het tussenbedrijf)?
2. Kan de werkgever mij mijn resterende verlof weigeren indien ik dit alsnog op andere dagen aanvraag?
Alvast bedankt