Hallo.
Ik heb twee vragen.
Een maand geleden werd ik onrechtmatig ontslagen. Omdat ik drie jaar in dienst was kreeg ik 3 maanden uitbetaald + mijn vakantiegeld en eindejaarsbonus.
Normaal verdiende ik ongeveer 2550 bruto per maand, en de bonus was rond de 14000 bruto en rond de €9000 netto. Op mijn aangepaste loonbrief staat wel degelijk dat er van dit bedrag al RSZ is afgehouden, zowel op het vervroegd vakantiegeld als op de opzegvergoeding. Iedereen in mijn omgeving zegt dat ik zeker 30% van dit netto gekregen bedrag ga moeten teruggeven aan de belastingen. Klopt dit?
Tweede vraag: aangezien ik onrechtmatig werd ontslagen moet mijn vorige werkgever mij (volgens eigen arbeidsreglement) een schadevergoeding van 3 maanden loon uitbetalen. Ik heb geen idee of ik dit bedrag bruto of netto-loon zal krijgen. Dit werd niet door een rechten uitgesproken maar door druk van de vakbond. Moet ik op dit bedrag belastingen betalen? Ook hier krijg ik telkens te horen dat ik hier 50%+- van zal moeten teruggeven aan de belastingen.
Alvast bedankt!