Pagina 1 van 1
Uitzendconsulent geen recht op eindejaarspremie???
Geplaatst: 10 jan 2008 14:46
door WillyS
Mijn dochter werkte sinds juli 2006 in een uitzendkantoor als uitzendconsulente, vallend onder pc 218.
Ze heeft daar gewerkt tot 31 augustus 2007, nadat ze zelf ontslag had genomen.
Nu vraagt ze zich af of ze recht heeft op een dertiende maand of eindejaarspremie voor de acht maanden die ze gewerkt heeft in 2007?
Conctacten met het bedrijf geven een nogal vreemd antwoord : dat ze geen recht zou hebben omdat ze zelf ontslag heeft genomen, en nog geen vijf jaren in dienst was.
We hebben onze twijfel zo.
Zou iemand weet hebben hoe de vork in de steel zit?
Of wie, welke instantie of dienst ons ontegensprekelijk kan inlichten over de juiste regels terzake?
Dank bij voorbaat.
Willy.
Geplaatst: 10 jan 2008 19:47
door RijmenamsK
Normaal gezien om recht te hebben op een eindejaarspremie moet je op 30-11 van het lopende jaar nog in dienst zijn van het bedrijf. Aangezien uw dochter in augustus is vertrokken heeft ze mijn inziens geen recht op een eindejaarspremie
Geplaatst: 10 jan 2008 23:23
door WillyS
RijmenamsK ben je daar zeker van?
We hadden een beetje de indruk dat ze haar met een kluitje het riet in stuurden.
Zit dat dan opgenomen in de CAO? Ik vind er niets van.
Geplaatst: 11 jan 2008 22:58
door RijmenamsK
5. Wat gebeurt er bij het einde van de arbeidsovereenkomst ?
Opzegging of verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werknemer. Hier ook moet men zorgvuldig de betrokken rechtsbron in acht nemen (CAO, arbeidsreglement, arbeidsovereenkomst) om na te gaan welke toekenningsvoorwaarden voorzien zijn. Wat de CAO's betreft, nl. de meeste voorkomende rechtsbronnen, wordt er meestal voorzien dat de werknemers die ontslag geven hun recht op de eindejaarspremie verliezen.
Dit komt van de website
http://www.groups.be/1_1918.htm. Je kan je zeker en vast ook altijd informeren bij je vakbond, maar over het algemeen als je je ontslag zelf indient, verlies je je recht op een eindejaarspremie
Geplaatst: 12 jan 2008 12:23
door j.demoor
Meestal staat de uitbetaling van de dertiende maand of eindejaarspremie vermeld in de sectorale collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) die van toepassing is in het bedrijf waarin u werkt.Als er geen sectorale CAO is, kan het recht op een eindejaarspremie vervat zijn in een ondernemings-CAO.De uitbetaling van een eindejaarspremie kan ook in de individuele arbeidsovereenkomst ingeschreven zijn.
PC 218 en zijn C.A.O’s vindt u op :
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... hIMMj8AgA=
CAO van 2001?
Geplaatst: 12 jan 2008 20:07
door WillyS
Op die website staan bij pc 218 een 22 documenten.
In de CAO van 25.4.2001 staat het in artikel 5 van hoofdstuk 2 duidelijk :
geen recht op eindejaarspremie als ge zelf uw opzeg geeft, als ge nog geen 5 jaar in dienst zijt...
Maar in de jongere CAO documenten vind ik daar niets van terug. Is het zo dat de bepalingen van die oudere documten geldig blijven als er nieuwe afspraken in CAO worden vastgelegd?
Geplaatst: 23 jan 2008 21:27
door Jean Menten
De CAO van 25.4.2001 is nog altijd van kracht.
13 maand
Geplaatst: 25 jan 2008 01:21
door J.P
er bestaat een speciaal statuut voor interims mijn zoon heeft een 13 maand gehad maar dit kwam niet van het bedrijf ,de vakbond moet deze papieren ook invullen vond deze uitleg:Onder bepaalde voorwaarden heeft de uitzendarbeider recht op een eindejaarspremie, ten laste van het Sociaal Fonds. Het brutobedrag van de eindejaarspremie is gelijk aan 8% van het verdiende loon als uitzendkracht tijdens de referteperiode. Vanaf 2006 (referteperiode 1.4.2005 tot 31.3.2006) bedraagt dit 8,15%. Daar moeten sociale zekerheidsbijdrage en belastingen van worden afgetrokken. Als je aangesloten bent bij de Centrale Voeding Horeca Diensten ABVV en recht hebt op een eindejaarspremie, heb je tevens recht op een syndicale premie van € 87 (uitbetaling vanaf eind december). Om de eindejaarspremie en de syndicale premie te kunnen ontvangen, krijg je vanaf december een document van het Sociaal Fonds voor Uitzendkrachten toegezonden. Met dit document ga je naar je plaatselijke afdeling die zorgt voor de uitbetaling van de premies. E Mocht je geen document ontvangen hebben, neem dan zo snel mogelijk contact op met je plaatselijk secretariaat (vakbond)
vervolg
Geplaatst: 25 jan 2008 01:24
door J.P
dit geld niet alleen voor de horeca maar voor alle interim sectoren.
vriendelijke groeten