Beste,
ik werk als Franstalige (uit Frankrijk) voor een Japans bedrijf, gevestigd in Limburg.
Het bedrijf erkent geen ex-pats. Er zijn ook andere nationaliteiten die hier wonen en werken (Italianen, Japanners, etc).
Aangezien ik tijdens mijn verblijf in België mijn huidige vriendin heb leren kennen, willen ze mij nu (als enige) op een Belgisch contract zetten (daar waar ik een huidig Frans contract heb).
Natuurlijk is het Frans belastingstelsel anders dan hier in België.
Mijn netto inkomen nu is natuurlijk veel hoger dan als ik op de Belgische payroll zou staan.
Zij claimen dat het legaal is dat mijn netto salaris zakt omdat mijn bruto salaris natuurlijk veel hoger belast is in België.
Is dit zo? Moet de levensstandaard niet behouden worden in Europa?
Ik heb ik België geen eigendommen, mijn domicilie staat in Frankrijk, hoewel ik 90% van de tijd (zoals andere collega's) wel in België woon. Het huis waar ik woon is volledig eigendom van mijn vriendin.
Hebben zij dit recht? Het gaat hier toch om een aanzienlijk loonverlies.
In het verleden hebben ze, net omdat ik een Belgische vriendin heb (en ondertussen ook een zoontje), andere voordelen ook al afgenomen (zoals een betaald appartement, waar ook gas, water en electriciteit vergoed werd).
Alvast bedankt voor jullie advies.
Mvg,