Vraag vakantiegeld, vakantie als intrim naar vast contract

Eeliejun
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag vakantiegeld, vakantie als intrim naar vast contract

#1 , 06 jul 2024 02:01

Hi, iedereen dus ik heb een paar vragen waar ik niet direct een simple antwoord op vind. Dus ik ben als intrim gestart bij mijn bedrijf als bediende (kleinhandel winkel) op 30/05/23 en heb mijn vastcontract gekregen en getekent op 15/05/24 dus ongeveer een jaar later.

Ze hebben mij toen gevraagd over mijn vakatie en waneer ik die zou willen nemen. Ze zeiden toen dat ik een attest nodig had van het intrim kantoor hoeveel uren ik nog recht had. Gevraagd en een attest gekregen en naar hun gestuurd. Ze hebben mijn toen twee dagen later laten weten dat ik recht heb op 41.3 vakantie uren nog dit jaar. (Heb niks extra geld gekregen van mijn itrim kantoor toen ik vast begonnen te werken ben) Nu ben ik bezig met ze in te plannen en heb de dagen doorgegeven maar was nu aan het kijken omdat ik op 21 julie moet werken en wilde weten hoe dit gaat werken als ik vast werk. Vroeger was dat dubble loon nu extra uren.

Maar daar door ben ik begonnen dinggen te zoeken en ja begrijp niet echt goed hoe mijn vakantie gaat werken dit jaar en volgend jaar en hoe en wat met mijn vakantiegeld. Nu ik heb vorig jaar niet een hele jaar gewerkt dus had geen recht op alle dagen dit jaar. Ook was dit onbetaald omdat als bediende intrim krijg je al je vakantie geld gestort elke week.

Nu wat betekent dit voor de 41 uren die ik volgens mijn werkgever moet opnemen? En wat met de vakantiegeld? Ik zie well dat er verschillende dingen op mijn loonbriefje van mei staat info over vakantie geld maar geen idee wat het juist voor staat:

631 Dubbel vakantiegeld A 985,50
637 Dubbel vakantiegeld attest A -946,14
639 Aanv.vakantieg. 4e w. attest. A -121,05

Dus ja ik begrijp er niks van wat die sommen doen denk dat het mijn vakantie geld is en dan weet ik niet wat de laaste deel is... Om eerlijk te zijn mijn eerste job dus... De vraag is ik kan die 41uur opnemen of gaan ze me hier loon voor afnemen en hoe werkt het? Dus ik neem 1 dag vrij en dat is min zo veel op mijn loon? En wat met volgend jaar heb ik dan recht op alle verlof dagen of niet of gaan ze me weer loon tegenhouden? En hoe met de vakantiegeld van volgendjaar?

Sorry voor al de vragen en dat het zo lang is! Alvast bedankt voor de antwoorden.

puttemanp

#2 , 06 jul 2024 08:57

Dit is dé klassieke vraag die hier al een 20-tal keer beantwoord is. Of je nu uitzendkracht was, of vast aangeworven maakt eigenlijk geen (weinig) verschil.

Bij een uitzendcontract krijg je na afloop van ieder contract (meestal wekelijks) je vakantiegeld uitdienst. Dit kan je zien op je loonbrieven van het uitzendkantoor. Er zal dan staan vakantiegeld uit dienst huidig vakantiejaar, volgend vakantiejaar (misschien niet in deze termen, maar het zal er op staan).
Vakantie spaar je op in het dienstjaar, voor het volgend jaar (vakantiejaar). De dagen die je vorig jaar gewerkt hebt geven je dus recht op vakantie voor dit jaar.
Maar: het uitzendkantoor heeft jou iedere week het loon voor de vakantiedagen die je dit jaar neemt reeds uitbetaald (vakantiegeld uit dienst).
Wanneer je dus dit jaar vakantie neemt, zullen deze dagen niet betaald worden vermits je hiervoor het loon reeds ontvangen hebt.

Gemakkelijkheidshalve, en om het voor iedereen duidelijk te maken, wordt er in mei/juni bij de uitbetaling van het vakantiegeld een verekening gemaakt. Het vakantiegeld dat je vorig jaar gekregen hebt wordt afgetrokken van het vakantiegeld dat je moet krijgen en je wordt dan doorbetaald tijdens je verlof. Deze aftrek is sinds dit jaar wel beperkt tot een bepaald bedrag om geen 0 loon (of negatief loon) te hebben. Wat verder nog moet afgetrokken worden zal dan op het einde van het jaar verrekend worden.

P.

Eeliejun
Topic Starter

#3 , 06 jul 2024 20:36

Dit is dé klassieke vraag die hier al een 20-tal keer beantwoord is. Of je nu uitzendkracht was, of vast aangeworven maakt eigenlijk geen (weinig) verschil.

Bij een uitzendcontract krijg je na afloop van ieder contract (meestal wekelijks) je vakantiegeld uitdienst. Dit kan je zien op je loonbrieven van het uitzendkantoor. Er zal dan staan vakantiegeld uit dienst huidig vakantiejaar, volgend vakantiejaar (misschien niet in deze termen, maar het zal er op staan).
Vakantie spaar je op in het dienstjaar, voor het volgend jaar (vakantiejaar). De dagen die je vorig jaar gewerkt hebt geven je dus recht op vakantie voor dit jaar.
Maar: het uitzendkantoor heeft jou iedere week het loon voor de vakantiedagen die je dit jaar neemt reeds uitbetaald (vakantiegeld uit dienst).
Wanneer je dus dit jaar vakantie neemt, zullen deze dagen niet betaald worden vermits je hiervoor het loon reeds ontvangen hebt.

Gemakkelijkheidshalve, en om het voor iedereen duidelijk te maken, wordt er in mei/juni bij de uitbetaling van het vakantiegeld een verekening gemaakt. Het vakantiegeld dat je vorig jaar gekregen hebt wordt afgetrokken van het vakantiegeld dat je moet krijgen en je wordt dan doorbetaald tijdens je verlof. Deze aftrek is sinds dit jaar wel beperkt tot een bepaald bedrag om geen 0 loon (of negatief loon) te hebben. Wat verder nog moet afgetrokken worden zal dan op het einde van het jaar verrekend worden.

P.
Hi, bedankt voor het antwoord! Maar wat zijn deze dingen dan op mijn loonbrief?

631 Dubbel vakantiegeld A 985,50
637 Dubbel vakantiegeld attest A -946,14
639 Aanv.vakantieg. 4e w. attest. A -121,05

Is dit wat je bedoelt vaan dat het afgetrokken word en wat is de laast 121.05 dan? En begrijp dan niet wat er dan van dit jaar gaat gebueren omdat als ik het goed begrijp is mijn vakantiegeld gekregen en dan afgetrokken en zal ik toch betaald worden als ik vakantie neem of hoe?

Reclame

Christianed

#4 , 11 jul 2024 21:19

Even opmerken dat de wetgeving hierrond veranderd is per 01/2024. Het enkel vakantiegeld (= doorbetaald op het moment dat je een verlofdag opneemt) wordt nu onmiddellijk voor 90% verrekend wanneer je een verlofdag opneemt.
Het saldo van de verrekening volgt in december. Dus het enkel vakantiegeld wordt niet meer verrekend met het dubbel vakantiegeld in mei/juni.

Om dus te antwoorden op je eigenlijke vraag: wanneer je een verlofdag opneemt bij je werkgever zal je slechts 10% loon ontvangen voor die dag.

De verrekening die je meegaf (dubbel en aanvullend vakgeld) is het eigenlijke vakantiegeld.
Het vakantiegeld voor een bediende bestaat uit 2 delen : het dubbel vakantiegeld (= het jaarlijkse extra bedrag uitbetaald in mei/juni) en het enkel vakantiegeld (= doorbetaling van het loon bij opname van een vakantiedag)

Hopelijk wat duidelijker nu?

Terug naar “Loon”