Studentenjob

Vermeersch12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Studentenjob

#1 , 19 jun 2024 15:30

Beste

De zomer komt eraan en ik ga deze zomer 550 u werken als student. Na een berekening zou ik hiermee +- €9500 verdienen. Ik heb dit jaar al een kleine 500€ verdiend.

Nu heb ik al veel zitten opzoeken maar kom steeds tegenstrijdige bedragen tegen... daarom de vraag: hoeveel mag ik verdienen zonder dat mijn moeder (waar ik ten laste ben) voordelen verliest?

Ter info: mijn ouders zijn gescheiden, moest dat van belang zijn.

Hopelijk weet iemand hier een duidelijk antwoord!

Met vriendelijke groet
Vermeersch12

Werknemer1

#2 , 08 aug 2024 19:52

Hallo,

Je hebt nog geen antwoord gekregen op je vraag, dus vandaar deze late reactie. Een eerste belangrijke vraag: woon je in Vlaanderen of in Brussel?

Afhankelijk van de regio waarin je woont, zijn er andere regels over wat teveel werken is als jobstudent en wat niet.

Het belangrijkste principe: als je in Vlaanderen woont mag je effectief maximum 600 uren per jaar werken als jobstudent. Zit je daaronder? Dan is er geen risico voor je kinderbijslag.

Woon je in Brussel? Ga je volgend academiejaar opnieuw studeren? Dan mag je in de zomer onbeperkt bijklussen (tot je aan je 600 uren komt). Buiten de zomervakantie gelden er wèl beperkingen.

Marcus Aurelius

#3 , 08 aug 2024 21:56

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Merve_altunel

#4 , 25 aug 2024 14:18

Geachte

Ik heb deze zomer als jobstudent gewerkt. Mijn arbeidscontract was tot 31 augustus. Maar momenteel ben ik ziek en heb ik 2 weken attest doorgestuurd. Mijn werkgever zegt ook al stuur ik doktersattest dat mijn loon van die 2 weken niet betaald zal worden. Maar ik weet dat als
Je contract hebt en een attest indiend moeten ze die 2 weken toch betalen omdat je arbeidsovereenkomst hebt ondertekend. Ben ik fout? En als ik juist bent wat kan ik hiervoor doen?

Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee.

Thomas_A

#5 , 25 aug 2024 14:31

Beter een nieuw topic starten hiervoor.

Welke periode loopt je contract en ben je arbeider of bediende?

Bij contracten voor arbeiders is er geen gewaarborgd loon door de werkgever gedurende de eerste maand. Ook bediendecontracten van bepaalde duur voor minder dan 3 maanden vallen hieronder.

Werknemer1

#6 , 25 aug 2024 14:51

Geachte

Ik heb deze zomer als jobstudent gewerkt. Mijn arbeidscontract was tot 31 augustus. Maar momenteel ben ik ziek en heb ik 2 weken attest doorgestuurd. Mijn werkgever zegt ook al stuur ik doktersattest dat mijn loon van die 2 weken niet betaald zal worden. Maar ik weet dat als
Je contract hebt en een attest indiend moeten ze die 2 weken toch betalen omdat je arbeidsovereenkomst hebt ondertekend. Ben ik fout? En als ik juist bent wat kan ik hiervoor doen?

Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee.
Als jobstudent krijg je niet automatisch loon als je uitvalt door ziekte. Net zoals bij iedere andere werknemer moet je voldoen aan enkele voorwaarden. Je gaf aan dat je deze zomer als student werkt, dus had je een contract dat niet langer dan 3 maanden duurde. Ik vermoed dat je ziek bent geworden tijdens de eerste maand van je contract en dat je contract had van 1 maand (of dat die 2 weken ziekte tijdens de eerste maand van je contract vielen), waardoor je werkgever je loon inderdaad niet moet doorbetalen tijdens je ziekte.

Merve_altunel

#7 , 26 aug 2024 02:00

Mijn contract was voor 2 maanden ik ben begonnen begin juli te werken en dat was tot 31 augustus. Laatste 2 weken van augustus ben ik door ziekte thuis. Zouden ze die laatste 2 weken dan niet mieten betalen?

Thomas_A

#8 , 26 aug 2024 05:55

Dit in 1 aansluitende periode met hetzelfde of opeenvolgende contracten? Dan heb je inderdaad recht op ziekte-uitkering.

Natuurlijk wel mits tijdig voorleggen doktersattest zoals elke andere werknemer. Waarom is dit attest nog niet bezorgd als je al een week ziek bent?

Merve_altunel

#9 , 26 aug 2024 14:51

Ik heb het attest al doorgestuurd. Het is tijdig in hun handen. En contract was in 1 aansluitende periode dus van 10 juli tot 31 augustus.

Werknemer1

#10 , 26 aug 2024 15:39

Vreemd verhaal, want op basis van deze informatie heeft je werkgever het recht niet om je loon niet door te betalen tot het einde van je contract.

Er zijn echter wel 2 situaties waarin je een doktersattest kon afleveren, maar waarin je werkgever niet verplicht is om je loon door te betalen:

"Je bent arbeidsongeschikt geraakt als gevolg van een ongeval tijdens een sportcompetitie of -evenement waarvoor de organisator toegangsgeld heeft ontvangen en waarvoor de deelnemers een beloning ontvingen in welke vorm dan ook."

OF

"De ziekteperiode is te wijten aan een zware fout van jou als werknemer. Een zware fout is een handeling waarvan degene die hem verrichtte het gevaar kende of moest kennen, of wanneer hij de elementaire voorzichtigheidsmaatregelen niet heeft genomen."

Merve_altunel

#11 , 26 aug 2024 23:10

Inderdaad. Maar wat zou ik hiervoor kunnen doen? Heb jij een oplossing voor mij? Kan ik een klacht indienen, zo ja waar?

Zou u mij hiermee kunnen helpen aub.

Werknemer1

#12 , 27 aug 2024 06:04

Ik begrijp dat je ongerust bent, maar je loon werd nog niet uitbetaald en dus is een klacht niet aan de orde. Stuur je werkgever gewoon een e-mail om te wijzen op de feiten en verwijs gerust ook naar de volgende bronnen:

1) https://www.acerta.be/nl/klantenportaal ... arbeiders.
2) https://www.liantis.be/nl/personeelsbel ... borgd-loon

Vraag je werkgever ook op basis van wat hij/zij denkt dat je geen recht zou hebben op het doorbetalen van je loon.

Werknemer1

#13 , 08 sep 2024 15:11

Hallo @Merve_altunel

Hopelijk ben je intussen genezen en werd je loon correct uitbetaald. Heeft je werkgever het nodige gedaan? Zo niet, heb je antwoorden gekregen over de reden van de weigering?

Zo weten we of dit topic afgesloten mag worden of niet.

Terug naar “Loon”