Globaal loon

Frank
Topic Starter

Globaal loon

#1 , 27 mar 2006 11:40

Werk in een varierend ploegenstelsel aan 48 uren per week. Afhankelijk van de dagen en uren die ik presteer schommelt mijn inkomen maandelijks door de bijkomende ploegpremie's.
Sinds meer dan twee jaar hebben wij een overeenkomst met onze werkgever om het jaarinkomen (premie's incl.) te delen door 12 om zo elke maand eenzelfde loon te ontvangen. Hierdoor kan ik mijn verlof beter spreiden (neem ook al eens een zondag verlof) en heeft mijn werkgever een betere bezetting ifv. verloven van zijn personeel. Het feit dat er overbezetting was op een zondag (dubbel betaald) en bijna geen volk in de week behoord nu tot het verleden. Sinds kort zijn er geruchten dat de arbeidstijd van 48u naar 38u zou gaan mits aanwerven van en creeeren van een bijkomende ploeg. Loonverlies blijkt ??n van de gevolgen!
Kan men , eens men een maandelijkse verloning van basisloon + premie's in ??nzelfde loonvorm uitbetaald deze verloningsvorm terug uiteen trekken en hierin snoeien naar aanleiding van een nieuw uurregime?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 27 mar 2006 13:44

Art.20.De werkgever is verplicht:1?.de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

Onderzoek vooraf zorgvuldig wat uw arbeidsovereenkomst terzake inhoudt.

Ook een tijdelijke belangrijke wijziging van een wezenlijk bestanddeel van de arbeidsovereenkomst door de werkgever,be?indigt die overeenkomst onmiddellijk en onrechtmatig.De wil of de bedoeling van de werkgever doet daaraan niet af.(Cass. 30 november 1998,R.W. 1999-2000,p 570.)

Reclame

Terug naar “Loon”