Stage en vergoeding, volgens cao wel, volgens werkgever niet

lindahorsey
Topic Starter

Stage en vergoeding, volgens cao wel, volgens werkgever niet

#1 , 03 okt 2006 15:46

Geachte heer/ mevrouw,

Ik loop sinds kort stage bij een instelling voor mijn opleiding spw4. Hiervan doe ik de bbl variant, dus ik ga 1 dag naar school en 4 dagen loop ik stage.
Nu heb ik in de CAO van de instelling (cao verpleeg en verzorgingshuizen) gelezen dat bij een bbl opleiding een vergoeding moet worden toegekend.

Dit heb ik aangekaart bij de leidinggevende en zij zegt dat dit alleen geldt voor verpleegkundigen in opleiding, en dat ik zelfs geen reiskostenvergoeding krijg..

dit is de tekst uit de CAO:
Artikel 3.3.8 Overige BBL opleidingen in het kader van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
1. Bij indiensttreding geldt voor de werknemer die in opleiding is in het kader van een van de overige BBL
opleidingen van de WEB, niet zijnde de opleiding als bedoeld in artikel 3.3.1, de jeugdschaal (bij leeftijd van
21 jaar of ouder: de aanloopschaal) behorende bij een door de werkgever vastgestelde functionele schaal die
ligt onder de laagst voorkomende functionele schaal voor de functie waarvoor wordt opgeleid
2. Het onder 1 bedoelde salaris wordt aangepast aan de omvang van het dienstverband. Deze omvang wordt
bepaald door het aantal uren arbeid dat gegeven de organisatie van het onderwijs kan worden verricht

Het artikel waarnaar verwezen wordt in bovenstaand artikel gaat als volgt:

Artikel 3.3.1 Beroepsopleidingen
a. Salaris leerling-verpleegkundige (kwalificatieniveau 4 en de duale opleiding van kwalificatieniveau 5),
leerling-verzorgende en leerling-verzorgende-IG (kwalificatieniveau 3/3-IG)
1/1/2005 (1)
1e praktijkleerjaar 1018,29
2e praktijkleerjaar 1201,30
3e praktijkleerjaar 1551,37
4e praktijkleerjaar 1551,37
Voor leerling-verpleegkundigen (kwalificatieniveau 5) kan afgeweken worden van het voorgaande indien het
tweede jaar, in het verlengde van het eerste jaar, een overwegend theoretisch karakter draagt en waarin stages zijn
opgenomen. Voor een periode van 12 maanden kan in dit jaar een leerovereenkomst met de leerling worden
aangegaan. In het derde jaar, wanneer met de leerling een leer/arbeidsovereenkomst is aangegaan, begint de
leerling met een salaris behorende bij het tweede praktijkleerjaar.

b. Salaris leerling-helpende (kwalificatieniveau 2)
1/1/2005 (1)
1e praktijkleerjaar 896,99
2e praktijkleerjaar 1025,74
c. Salaris leerling zorghulp (kwalificatieniveau 1)
De leerling-werknemer ontvangt tijdens de opleiding tot zorghulp een salaris conform het Wettelijk
minimum(jeugd)loon. (1)
(1) Voorzover het minimumloon niet hoger ligt. Deze salarissen zijn voltijd salarissen, gebaseerd op 36 uur, te
meten per praktijkleerjaar. Het voltijd salaris is inclusief maximaal (4 x 52) 208 uren lestijd voor
binnenschools leren, te meten per praktijkleerjaar. Voor werknemers met een deeltijd arbeidsduur gelden de
bedragen naar rato.

Zoals ik het begrijp uit deze CAO zou ik een vergoeding moeten ontvangen, ik volg een andere bbl opleiding dan benoemd in artikel 3.3.1.
Klopt dit? of heeft de werkgever gelijk? Zij zegt dat alleen met een verpleegkundigen opleiding er een vergoeding is. dit klopt toch niet met het cao?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 04 okt 2006 06:13

Ik vermoed dat U vraag op www.rechtenforum.nl meer suc6 zal kennen?

Reclame

Terug naar “Loon”