De werknemer zal per kalenderjaar tot 100 vrijwillige overuren kunnen presteren die aanleiding geven tot de betaling van overloon, 50% voor de uren gepresteerd in de week en 100% voor de uren gepresteerd op zondagen en feestdagen, maar zij zullen geen aanleiding geven tot inhaalrust.
Resultaat nu : Al mijn overuren uit het verleden zijn aangepast van 150% naar 100% (alvast geen leuke maand).
Uitleg van werkgever :
** Er worden enkel overuren aan 150 procent betaald als de klant dit eist van u, dus als dit echt nodig tijdens drukke periodes (bv tijdens een TA). Aangezien wij u als werkgever niet hebben gevraagd om 8 uur extra te presteren in Februari en ook *bedrijf* aangeeft dat ze niet ge-eist hebben om overuren te presteren, kunnen wij die 8 uur ook niet uitbetalen als overuren. Ook *bedrijf* betaald ons de overuren alleen maar aan 150 procent als ze zelf gevraagd hebben om overuren te presteren.
Mogen wij u dus vanaf heden om vergissing te vermijden vragen om gewoon 40 uur te werken. Als je meer werkt zijn dat uren die je vrijwillig doen en kunnen die wel aan 100 procent uitbetaald worden tenzij goedgekeurd door klant en ons als overuren. **
Heeft mijn werkgever hier gelijk in ? De overuren doe ik enkel om het werk af te krijgen , mondeling wordt dit gezet om ze te presteren maar geschreven niet ...
Kan ik hier beter stappen ondernemen naar de vakbond ? Of gewoon alle "zever" achterwegen laten en 40u werken en de werkzaamheden laten staan als ze niet af geraken ?
Er staat nog steeds in mijn contract "uren boven de 40u/week worden betaald aan 150%" en tevens in het PC200 staat dit ook.
Artikel 25bis kan ik niet gebruiken want ik heb zoals het artikel beschrijft geen toestemming gekregen van mijn werkgever.