#1 , 04 feb 2011 21:54
Ik heb vroeger gewerkt als onthaalmoeder, bij een dienst (dus niet als zelfstandige). Toen mijn ex mij onverwachts heeft ingeruild voor m'n beste vriendin en het slot van de ene op de andere dag veranderde en ik toen echt geen flauw benul van mijn rechten had, ben ik bij vrienden gaan logeren. Ik kon dus mijn job thuis niet meer uitoefenen en dit heb ik altijd heel erg gevonden. Om het nu opnieuw te doen, heb ik de financiele middelen niet voor, onthaalouders verdienen namelijk niet altijd even goed hun boterham maar de job was het voor mij toen zeker wel waard.
Na een tijdje tevergeefs op zoek te gaan naar een nieuwe job, heb ik de stap gezet om opnieuw te gaan studeren in het volwassenenonderwijs en vroeg ik een leefloon bij het ocmw aan. Zij hebben toen eerst onderzocht of ik recht had op een werkloosheidsuitkering en dat was niet het geval.
Omdat ik zwanger ben, heb ik mijn stages moeten verplaatsen naar volgend jaar en het ocmw heeft dit als reden genomen om het leefloon binnenkort weer stop te zetten en tegen mij gezegd dat ik maar een werkloosheidsuitkering moet aanvragen om de moederschapsrust te overbruggen. Ik heb meerdere keren gevraagd of ik er echt niks aan kan doen en het antwoord is negatief.
Op de VDAB zeggen ze, dat het verboden is te werken als je pas bevallen bent, ik zou hiertegen wettelijk beschermt zijn enzovoort (heb ik vandaag vernomen)
Ik heb dus vanaf de maand van de bevalling geen inkomen meer en moet dus enkele maanden zonder inkomen overbruggen... en als ik dan niet meteen een job vind duurt het spelletje nog langer.
Huur betalen gaat dus niet meer, maar onderdak heb ik ondertussen gelukkig gevonden... maar uiteraard gaan mijn kennissen mij en mijn kinderen niet onderhouden. Heeft iemand enig idee wat ik kan ondernemen zodat mijn kindjes toch alvast niks te kort komen ?
Ik heb geen recht op een werkloosheidsuitkering omdat ik een leefloon krijg, heb ik al nagevraagd. Ben ik geen werkloze/schoolverlater ? Ken te weinig van deze materie ...